Понякога съдбата е несправедлива. Именно Apple бе компанията, която успя да раздвижи пазара на таблети със своя първи iPad преди години и дълго време беше лидер в продуктовата категория. И днес iPad е номер едно на пазара, но въпреки това преднината продължава да намалява.
За последното тримесечие на 2012 г. пазарният дял на таблета на американците е паднал до 43,6%, показват данни на компанията за пазарни анализи IDC. През третата четвърт на миналата година делът обаче беше 46,4%.
По брой на продадените таблети обаче компанията отчита ръст на годишна база – през последното тримесечие концернът е доставил 22,9 млн. устройства, а година по-рано количеството беше 15,4 млн. iPad.
С тези данни Apple продължава да има предимство на пазара. Samsung, най-близкият преследвач, държи пазарен дял от 15,1 на сто. Microsoft с почти 900 000 устройства от своя Surface не успява за малко да попадне в Топ 5.
Като цяло пазарът на таблети е нараснал на годишна база с почти 75 на сто до 52,5 млн. устройства, поясни IDC в четвъртък. Интересът към таблетите се е повишил драстично и спрямо третото тримесечие на миналата година, когато са били доставени 30,1 млн. устройства.
Според данните на IDC най-големият печеливш от повишения интерес към тази продуктова категория е Asus, следван от Samsung. Asus отбелязва ръст от цели 402,5% като пазарният дял на компанията в сегмента достига 5,8% и така заема четвъртото място. Samsung регистрира скок от 263% и пазарен дял от 15,1%, с което затвърждава втората си позиция. Между двете компании се настанява Amazon с тяхната серия Kindle, която е популярна само на определени пазари, но се продава добре заради ниските си цени. Компанията е доставила 6 млн. таблета и приключва 2012 г. с 11,5% пазарен дял. Пети са Barnes & Noble с 1 млн. доставки и 1,9% дял.
Според IDC основен конкурент на iPad за момента остават таблетите с операционна система Android. “Няма съмнение, че и Microsoft ще е в сегмента на таблетите дълго време. Но устройствата с Windows 8 и Windows RT не успяха да привлекат внимание, а реакциите към таблета Surface RT са минимални", коментира Райън Райт, програмен мениджър към IDC.
Топ 5 производители на световния пазар на таблети (доставките са в млн. броя)
Производител |
4Q12 Доставки |
4Q12 пазарен дял |
4Q11 Доставки |
4Q11 пазарен дял |
4Q12/4Q11 Ръст |
1. Apple |
22.9 |
43.6% |
15.1 |
51.7% |
48.1% |
2. Samsung |
7.9 |
15.1% |
2.2 |
7.3% |
263.0% |
3. Amazon.com Inc. |
6.0 |
11.5% |
4.7 |
15.9% |
26.8% |
4. ASUS |
3.1 |
5.8% |
0.6 |
2.0% |
402.5% |
5. Barnes & Noble |
1.0 |
1.9% |
1.4 |
4.6% |
-27.7% |
Други |
11.6 |
22.1% |
5.5 |
18.5% |
77.4% |
|
|
|
|
|
|
Всички производители |
52.5 |
100% |
29.9 |
100% |
75.3% |