fallback

Тим Кук отново е в Китай

Изпълнителният директор на Apple вероятно отново ще се опита да постигне договорка за предлагането на iPhone 5 от China Mobile

10:07 | 09.01.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Главният изпълнителен директор на Apple Тим Кук посети за втори път в рамките на година Китай. Според информация на агенцията за финансови новини Bloomberg Кук се е срещнал с министъра на индустрията и информационните технологии на Китай Мяо Вей, за да разговарят по въпросите, свързани с развитието на IT пазара в азиатската страна, глобалните мобилни комуникации и бизнеса на компанията в страната.

Преди десет месеца Кук вече посети Китай, най-важния за Apple пазар след САЩ. Той стана първият директор на Apple, който посети азиатската държава. Неговият предшественик Стив Джобс никога не посети страната, в която Apple сглобява своите смартфони. Кук, от друга страна, се срещна не само с водещите политици, но посети и фабрика на поддоставчика си Foxconn.

Кук посети Китай през март миналата година, когато обяви, че компанията е постигнала договорка за огромна инвестиция в най-големия пазар за компютри и мобилни телефони. Вследствие Apple удвои броя на магазините си в страната и в Хонг Конг до 11. След откриването на първия си магазин в Китай през 2008 г. в столицата, компанията откри обекти в Шанхай, Хонконг, Шенгджу и Шенжен, както и още няколко обекти в Пекин.

Преди всичко обаче предишното посещение на Кук е било заради най-големия в света мобилен оператор China Mobile. Неговата специална версия на 3G CDMA стандарта (т.нар. TD-SCDMA), се поддържа от смартфона на Apple от версия iPhone 5, но въпреки това телефонът все още не може да се купи чрез China Mobile. Причината е, че China Mobile иска да получава дял от приходите, които неговите клиенти осъществяват в App Store на Apple. Тъй като Apple не иска да се съгласи на това, China Mobile предложи вместо iPhone-а Nokia Lumia 920. 

Apple трябва тепърва да проектира устройство, което може да използва третото поколение мрежа на China Mobile, доморасла система, която не се използва от други оператори. Двете компании също така трябва да се споразумеят за бизнес модела и споделянето на ползите, преди продуктът да може да бъде пуснат в мрежата на най-големия оператор, заяви на конференция в Гуанджоу миналия месец главният изпълнителен директор на  China Mobile Ли Юе.

China Mobile има повече от 700 млн. клиенти. В Китай iPhone 5 първоначално бе предложен чрез втория и третия по големина оператори на страната - China Unicom (230 млн. клиенти) и China Telecom (152 млн. потребители).

През октомври при представянето на резултатите за четвъртото тримесечие Тим Кук заяви, че Китай е "много интересен пазар" за Apple. От общо 7,5 млрд. долара годишни продажби в Азиатско-тихоокеанския регион около 5,7 млрд. долара идват от Китай.

Apple държи по-малко от 10 на сто от пазара на мобилни телефони в Китай през третото тримесечие, показват данните на IDC. Samsung е лидер, следван от четири местни марки - Lenovo, Coolpad на China Wireless Technologies, ZTE и Huawei. Делът на Apple се очаква да се повиши с пускането на iPhone 5 на пазара миналия месец, заяви IDC. Повече от 2 милиона iPhone 5 бяха продадени през дебютния уикенд, обяви Apple на 17-и декември. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:04 | 11.09.22 г.
fallback