Най-известното постижение на Русия по отношение на технологиите вероятно е автоматът "Калашников". Това може скоро да се промени, ако се вярва на една новосъздадена компания от Москва. Тя се казва Yota, а надеждата й е в най-скоро време да играе сериозна роля на пазара на смартфони, пише в свой материал Wall Street Journal.
Устройството, което скоро ще бъде представенo на обществеността, има два екрана. От една страна – конвенционален LCD дисплей, а от друга – екран, който работи с E-Ink (електронно мастило). Вторият екран ще позволи на потребителите постоянно да получават нова информация, без да се налага батерията да пада прекалено бързо.
"Ние направихме този смартфон, за да бъде различен", казва Владислав Мартинов, 43-годишният шеф на фирмата. Нейният шикозен московски офис е украсен с антични телефони. "Повечето телефони в днешно време са скучни. Нашият продукт е за хора, които искат нещо различно".
От май насам 35 инженери работят с бюджет от 25 милиона долара, за да превърнат идеята в реалност, казва Мартинов. Компанията иска да представи телефона през февруари по време на панаира Mobile World Congress, а през третото тримесечие на следващата година той трябва да стигне до магазините в Русия. На по-късен етап сътрудничеството с международни мобилни оператори ще помогне смартфонът да бъде продаван в целия свят. Руският смартфон ще бъде направен основно с вносни компоненти, а самото му сглобяване ще бъде в Азия.
Устройството, което ще работи с операционната система Android, все още няма име. То трябва да струва около 500 долара – по-малко от iPhone и почти на същата цена като телефоните с Android от горния ценови сегмент.
Навлизането на силно конкурентния пазар на смартфони ще бъде трудна задача за малкия новак. "Те имат оригинална идея, но това е неизвестна марка", заяви Каролина Миланеси, анализатор в Gartner. "На пазара на смартфони марките и тенденциите са много важни – така че задачата ще бъде доста трудна". Главният изпълнителен директор на Yota Мартинов е наясно с трудностите, но от друга страна твърди, че изграждането на неговите смартфони носи истински иновации в себе си.
Миланеси също вярва, че това е силата на устройството. Защото дисплеят, който функционира с електронно мастило, позволява на потребителите да разглеждат данни в реално време – от публикации в Twitter до курсовете на акциите, без телефонът да бъде извеждан от състоянието си на покой и да се изтощава батерията. Технологията, която до този момент се използваше преди всичко при електронните четци, като Kindle на Amazon, е икономична, защото екранът показва постоянно картината, но използва ток само, тогава, когато нещо в нея се променя.
Мартинов, който има 20-годишен опит в областта на софтуера в IT компании като Microsoft, казва, че възможностите за използване на дисплея са безкрайни. Черно-белият екран дава възможност на потребителите да се показват снимки, бордови карти за самолети или прогноза за времето, без дори да се докосва екрана.
Рамон Лямас, старши анализатор на глобалния пазар на смартфони за фирмата за маркетингови проучвания IDC, вижда опасност точно в иновацията на смартфона: „Продуктовият дизайн е напълно различен от всеки друг, така че трябва да се направи много по отношение на рекламата. При нещо толкова радикално винаги има риск пазарът да те избута до ръба и те трябва да инвестират много, за да преодолеят това", казва Лямас.