Американският онлайн концерн Google е подписал с белгийските издатели на вестници обширно споразумение за сътрудничество. Това бе обявено от ръководителя на Google в Белгия, Тиери Геертс с постинг в блога. Google се ангажира да рекламира услугите си в медиите на издателските къщи, които са обединени в общността за защита на правата Copiepresse. Издателите искат в замяна да използват услуги като Google AdWords, за да привличат нови читатели и да увеличават своя обхват. Copiepresse представлява интересите на печатните медии на френски език в Белгия.
Със споразумението приключва воденият години наред горчив спор между водещите ежедневници в Белгия и Google за използването на текстови откъси и преглед на изображения в услуги като Google News. През 2006 г. издателите подадоха жалба в съда за нарушения на авторското право от Google News и спечелиха делото.
И при обжалването през 2011 г. Google претърпя поражение и временно отстрани всички линкове към страниците на вестника от своя индекс. След като издателите от Copiepresse са се съгласили да не изискват никакви санкции за нарушаване на авторските права, медиите отново бяха включени в индекса за търсене.
„И двете страни в спора имат нужда една от друга, за да бъдат успешни в бизнеса си“, коментира сключването на споразумението медиен анализатор.
„Вече сме постигнали споразумение, което ще прекрати съдебен спор", пише днес Геертс, цитиран от Ройтерс. Споразумението е добра новина и за Google, и за вестниците. "Ние продължаваме да вярваме, че нашите услуги по отношение на зачитането на авторските права на вестниците са респектиращи". Мениджърът на Google подчертава още, че Google не плаща нито на белгийските издатели, нито на авторите, за да се включи тяхното съдържание в сферата на услугите на Google. Все пак компанията ще поеме разходите на издателите, които са възникнали в правния спор с концерна. По силата на споразумението Google ще помага на издателите да генерират допълнителни приходи от продажбата на абонаменти или платени отделни рубрики или статии ("Paywalls"). С услуги като YouTube или видеоконферентната връзка Hangout Google ще подкрепи издателите при засилването на контактите им със своите читатели.
В Германия пък Google започва официална акция, която цели да насочи вниманието на гражданите към новия проектозакон в Германия за интелектуална собственост в полза на издателите.
„Един подобен закон за интелектуалната собственост означава по-малко информация за потребителите и по-високи разходи за дружествата", обясни Стефан Туиръзър, регионален директор на Google Германия.
Спорният закон ще позволи на издателите на печатни медии да имат „изключителното право да публикуват онлайн за бизнес цели пресматериали“. По този начин световните интернет търсачки, които индексират техните онлайн статии, като Google, ще бъдат принудени или да лицензират статиите, или да се откажат да ги публикуват.