Верните читатели на електронното издание на германския всекидневник Die Welt ще бъдат задължени в бъдеще да плащат за четенето. За досега безплатния сайт издателство Springer въвежда от сряда използването на условен модел на плащане, както съобщи във вторник компанията в Берлин. В същото време се предлага и набор от различни абонаментни пакети, които са базирани на потребителските навици за четене.
В Германия Welt е първият основен национален новинарски сайт с модел за плащане. Пример е New York Times, каза днес Роман Оте, ръководител на дигиталния отдел на вестника, който популяризира проекта в продължение на една година. Моделът обаче ще бъде много "по-адаптивен".
Онлайн четенето на първите 20 статии на месец остава безплатно според издателя. Ако се кликне на 21-ата статия, потребителят се приканва да сключи абонамент. В началото на всеки следващ месец броят прочетени статии се изчиства, за да може читателят да разчита на нови 20 безплатни статии за следващите 30 дни.
За момента могат да се избират между три абонаментни пакета. Най-евтината оферта включва към неограничения достъп до уебсайта и смартфон приложение, втората оферта има и допълнително приложение за таблети, а третият вариант предлага също и абонамент за седмичника Welt am Sonntag.
За абонатите на печатните версии достъпът до цифровите продукти остава безплатен както за сайта, така и чрез приложения за смартфони и таблети. Стартовата страница на Welt ще остане безплатно достъпна, както и статиите, които са свързани чрез търсачки, социални мрежи и други сайтове.
"Ние искаме да запазим като бизнес модел качествената журналистика", казва Матиас Дьопфнер, изпълнителен директор на Springer. Финансирането на цифровите новини само чрез реклама не е достатъчно само по себе си, така че издателят сега ще разшири постъпленията от продажбите като втори стълб. "Имаме нужда от този втори стълб за журналистическата независимост", казва още Дьопфнер. Само тогава може да бъде запазена необходимата защитна дистанция от рекламодателите. „В интерес на цялата наша професия е този модел да проработи“, допълва още мениджърът.
Изданието било наясно, че с новата си платежна система няма да може да запази всички свои девет милиона потребители на месец. Членът на борда на Die Welt Ян Jan Байер обаче посочи, че има други доставчици с платежни системи, които вече са успели "да стабилизират с течение на времето своята популярност". Успехът на приложенията на Die Welt във всеки случай бил насърчаващ, защото там вече се плаща за цифрово журналистическо съдържание.