fallback

Рисковете от интернет пазаруването все повече избледняват

Българският потребител в бъдеще ще се активизира в онлайн търговията, смята председателят на асоциация "Активни потребители"

10:50 | 07.12.12 г.

Българският потребител тепърва ще започне да се доверява на интернет сайтовете за търговия. Снимка: stock.xchng

Използването на сайтове за интернет търговия е алтернатива за потребителите, които предпочитат да се справят с празничното пазаруване сравнително бързо и лесно.

За разлика от потребителите в Европа обаче, българите все още не са преодолели нагласата, че купуването на стоки онлайн не е достатъчно сигурно и крие повече рискове, отколкото стандартното пазаруване от типа „око да види, ръка да пипне“ в традиционните търговски обекти.

Този мит бе развенчан от председателя на Асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов, който Investor.bg потърси за коментар във връзка с разрастващия се пазар на интернет търговията у нас.

На практика пазаруването по интернет има повече предимства, отколкото недостатъци, смята експертът. Той допълни, че потребителите на сайтове за пазаруване имат повече права от тези, които се доверяват на традиционните търговски обекти.

„Българското законодателство е синхронизирано с това в Европейския съюз. Правата на потребителите на онлайн магазините са повече защитени, отколкото на тези, които купуват през традиционните търговски обекти“, каза той.

Николов даде пример с това, че всяка стока, поръчана от интернет, може да бъде върната в 7-дневен срок, без да е нужно потребителят да дава обяснение за причината за връщането й. Освен това клиентите могат да се възползват от гаранционните си права по също толкова ефективен начин, колкото и при покупка от стандартен магазин.

Друг „бонус“, който българите все още имат, е това, че повечето сайтове за пазаруване у нас предлагат възможността поръчаната стока да бъде платена с „наложен платеж“, а не само с дебитна или кредитна карта, каквато е практиката на повечето чуждестранни сайтове. Николов е на мнение, че този вид плащане мотивира търговеца да се погрижи за доставката на стоката навреме, без да има забавяния.

„В чужбина много хора се оплакват от закъснели покупки от интернет, особено около празници. Случва се закъснението да бъде с между две седмици и месец, което създава проблеми на потребителите. Това е така, защото те са извършили плащанията си през банкова карта, търговецът вече е дръпнал парите от сметките им и до някаква степен не бърза да изпрати артикулите, ако поръчките са прекалено много и не може да отговори на всички. В България, когато се пазарува от наши сайтове, подобни забавяния никога не се случват“, обясни той.

Риск в интернет пазаруването може да се очаква, когато се поръчват артикули от държави, чиито закони за онлайн търговията не са сходни с тези, валидни на територията на България и ЕС, посочва Николов. Това важи особено за страни от Северна Америка или Азия, откъдето традиционно стоките се бавят по-дълго. Освен това подлежат на различни допълнителни такси при влизането им в страната, които се определят на база тегло и разновидност.

В тази връзка от асоциацията съветват всички потребители, които искат да се възползват от услугите на сайтовете за търговия, да се доверяват предимно на тези, които са български или от други страни-членки на ЕС.

Въпреки все още малкия брой на хората, които се доверяват на онлайн магазините, председателят на асоциацията изрази оптимистично мнение за развитието на интернет търговията у нас. "Тепърва все повече хора ще се доверяват на този вид пазаруване, особено ако се запознаят с правата си", коментира той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:50 | 06.09.22 г.
fallback