Международната рейтингова агенция Fitch понижи рейтингите на японските компании за производство на потребителска електроника Sony Corp и Panasonic Corp до неинвестиционно ниво, позовавайки се на слабост в техния бизнес, съобщи Ройтерс.
Понижението нанася пореден удар на разклатените японски технологични гиганти, които са изправени пред слабо търсене на продуктите им и яростната конкуренция от страна на американската компания Apple Inc и южнокорейците от Samsung Electronics. Скъпата йена и бойкотът на японските стоки в Китай, където и ръстът се забавя, също натежаха върху печалбите на двете компании.
Рейтингът на Sony е понижен с 3 степени до ВВ- от ВВВ-, като от агенцията подчертаха, че евентуално съществено възстановяване би било постигнато бавно.
„Fitch смята, че запазващата се слабост в сегментите на домашните забавления, звуковите и мобилните продукти, както и комуникациите ще компенсират относително стабилните сегменти на музиката и изображенията и подобрението в сегмента на устройствата“, се посочва в нейното съобщение.
Понижението доведе до разширяване на диапазона, в който се търгуват застраховките за защита срещу фалит на Sony, с 5 базисни пункта до 382,5-402,5 пункта. При Panasonic разширението е още по-значително – с 15 базисни пункта спрямо търгуваните нива в ранната азиатска сесия днес до 295-315 пункта.
Рейтингът на Panasonic бе понижен с 2 степени - до ВВ от ВВВ-, като от Fitch се позоваха на намалялата конкурентоспособност на компанията в сегмента за телевизори и дисплеи, както и слабото набиране на ликвидни средства от операциите на компанията.
Акциите на Sony поскъпнаха в днешната сесия в Токио с 1,8% до 834 йени, като борсите затвориха преди публикуването на съобщението на Fitch. От началото на годината обаче акциите са поевтинели с 40%. Пазарната капитализация на Panasonic пък нарасна с 0,7% в Токио до 407 йени.
През миналия месец Panasonic понижи прогнозата си за финансовата година, приключваща в края на март, и предупреди, че очаква да загуби близо 10 млрд. долара заради отписване на милиарди йени отложени данъчни активи и на търговска репутация, свързана с бизнеса ѝ с мобилни телефони, слънчеви панели и малки литиеви батерии.
Преди преразглеждането на годишната си прогноза Panasonic се споразумя за получаване на заем на стойност 7,6 млрд. долара от няколко банки, след които Sumitomo Mitsui Financial Group и Mitsubishi UFJ Financial Group. Според компанията тази подкрепа ще ѝ помогне да избегне набирането на капитал от пазара.
Конкурентите им от Sony реализираха малка оперативна печалба през второто тримесечие на финансовата година, подпомогната от продажбата на страничния бизнес с химикали, като компанията запази прогнозата за финансовата си година за печалба от 1,63 млрд. долара.
Но двете компании заедно с Sharp Corp натрупаха общи загуби от 20 млрд. долара през предходната финансова година, което ги принуди да съкращават персонал, да продават активи и да закриват предприятия.