Българският телекомуникационен бранш продължава да изпитва ефектите на намалялото потребителско търсене, предизвикано най-вече от свиването на доходите на населението, констатира телеком операторът Globul, чиито общи приходи през третото тримесечие на 2012 г. се свиват с 20,9% в сравнение със същия период на предишната година.
Причината за това сериозно намаление според самата компания е най-вече изключително рязкото намаление на цените за терминиране, въведено от регулатора от 1-и юли, както и в резултат от промяна в счетоводната политика на компанията, въведена през септември 2012 г. с цел хармонизация с практиките в ОТЕ Group.
Все по-силната конкуренция продължава да води до намаление на цените на дребно най-вече в корпоративния сегмент, а пазарът достигна точката на насищане с проникване на мобилните услуги от над 150%, смятат от компанията.
Приходите от услуги през периода са намалели с 25%, основно поради по-ниските цени за терминиране и промените в счетоводната политика на компанията. Ако не се взимат предвид новите цени за терминиране и промените в счетоводната политика на компанията, приходите от услуги на оператора за третото тримесечие на годината запазват нивото си от същия период на миналата година, въпреки нарастващата конкуренция, особено в бизнес сегмента.
Печалбата на Globul преди данъци, лихви и амортизации за третото тримесечие намалява със 17,3% в сравнение със същия период през миналата година, докато показателят за печалба преди данъци, лихви и амортизации като процент от общите приходи на компанията отбелязва ръст от 1,8 процентни пункта. За деветте месеца на годината печалбата е в размер на 106,6 млн. лева спрямо 116,9 млн. лева година по-рано, което представлява спад от 8,7%.
Клиентите на абонаментните програми на Globul обаче се увеличават и вече са над 2,7 милиона, като в края на септември са със 7,8% повече в сравнение с миналата година, или около 62% от всички клиенти на оператора. Въпреки продължаващата тенденция за миграция на потребителите от предплатени услуги към услуги на договор, броят на потребителите на предплатените услуги на компанията също е нараснал - с 4,8% за третото тримесечие на годината.
Средното месечно потребление на един потребител за периода продължава да расте и достига 156 минути, или с 3% повече от третото тримесечие на 2011 г., докато средният приход от един потребител намаля с около 30% до 11,30 лв.