Германия постепенно се опитва да прокара закон, който ще позволи на издателите на печатни медии да искат такси от световните интернет тарсачки, които индексират техните онлайн статии, предупреждава Google, цитирана от Fianancial Times.
Мотивът на властите е, че за повечето потребители, информацията от заглавията и първите няколко реда от статиите е напълно достатъчна. По този начин те не посещават самия сайт на медията, от което тя губи трафик и съответно приходи от реклама. В същото време онлайн търсачките, като Google, изобразяват реклами на своите страници, а по тозин начин печелят.
Подобен проект се обсъжда в момента и във Франция. Немската версия ще бъде обсъдена в Бундестага в края на този месец.
Идеята на немското законодателство да принуди интернет сайтовете да представят и отчети за печалбите си от рекламно пространство се струва добра и на Франция, която обмисля въвеждането на подобни правила. Очаква се и Италия да я последва.
"Точно, както законите за защита на авторските права предпазват правата на музикантите и музикалните компании, така и този закон изравнява позициите на печатните издания и търсачките и новинарските агрегатори", казва Гюнтер Крингс, един от водещите законотворци в партията на канцлера Ангела Меркел.
Gema, немската общност на текстописците на песни, вече отдавана стана известна в публичното пространство с дългогодишната си борба с You Tube, в която тя се опитва да докаже огромната сума, която сайтът за онлайн споделяне на видео й дължи. Подобна може да се окаже и ситуацията с издателите на печатни медии и интернет търсачките.
Потребителите на You Tube в Германия често се натъкват на съобщение, което гласи, че не могат да гледат избрания видеоклип заради текущите недоразумения и конфликти с Gema. Google коментира, че абсолютно същото може да се случи и с потребителите на German Google News.
"Законът ще засегне всички интернет потребители в страната, защото търсенето и намирането на информация ще е сериозно увредено. Подобно вмешателство в интернет не е част от философията на системата и е глобален прецедент", казват от интернет гиганта в официалното си становище.
Законопроектът среща сериозна съпротива и от някои политици, включително и в управляващата коалиция. "Този закон е като да поискаш от гид за хубави ресторанти да плаща за привилегията да публикува ресторант в списъка си. Печатните издания проспаха интернет революцията. Няма да подкрепя този закон", казва Джими Шулц от партията на Свободните демократи.