Перспективите пред японския електронен гигант Sony са все по-мрачни. Само за една година бившият световен лидер трябва да понесе второ понижаване на кредитния си рейтинг от рейтинговата агенция Standard & Poor's. Твърде слаба била печалбата на производителя на маркови продукти, сред които телевизорите Bravia и конзолите за игри PlayStation, предава Ройтерс.
"Потребителската електроника е ключът към успеха на Sony и тук виждаме все повече рискове от влошаване на ситуацията", предупреди в свой доклад S&P. Ето защо агенцията понижи своята оценка на кредитоспособността на компанията от "BBB +" до "BBB". По този начин Sony се приближава до заплахата скоро да не се счита за добър длъжник. Само още две степени разделят производителя от загубата на своя инвестиционен рейтинг.
Прогнозата е мрачна. S&P присъди негативна перспектива по рейтинга. Без признаци на подобрение концернът е заплашен в рамките на следващите дванадесет месеца от ново понижение.
Sony не е сама в бедата си. Почти всички японски производители от бранша страдат от жестока конкуренция, особено от Южна Корея и високата цена на японската йена, което оскъпява производството у дома. Загубите на японските компании за електроника през миналата година стигнаха милиарди, и то не в местната валута йени, а в евро. Компании като Sony, Panasonic и Sharp изпуснаха влака към новите трендове. В бизнес области, които в момента отчитат силен ръст, конкурентите бързо ги подминаха, а сега японските потребители почти нямат думата по отношение на пазара на таблети и смартфони.
И конкурентите на Sony в родината им вече претърпяха понижаване на кредитните си рейтинги. Така например Sharp наскоро получи понижение до "BB +". Така компанията дори загуби своето реноме както солиден кредитополучател.
В това отношение все пак Sony е в по-добро положение от Sharp. Но пазарните анализатори остават песимистични. Специалистът на Mizuho Нобуо Курахаши не се наема да прави прогнози. Той обаче няма идея как Sony би могла отново да намери пътя към върха. За тази цел компанията би следвало да намери бизнес ниша, в която да има потенциал за успех. Марката Sony винаги е била символ на иновациите. С компактния Walkman навремето компанията завладя пазарите, но междувременно Apple и Samsung разработиха нови иновативни продукти.
През миналата година Sony претърпя загуба в размер на 4,5 млрд. евро.