Потребителите на мобилни телефони със смартфони BlackBerry и в петък се сблъскаха с технически проблеми на няколко континента. От петък сутринта те не можеха да изпращат имейли или да сърфират в интернет.
Проблемите вече са решени, заяви канадският производител Research In Motion (RIM) в петък в Лондон. "Можем да потвърдим, че услугите са възстановени и в момента се връщат към нормалния режим на работа“.
RIM не предостави данни за броя на засегнатите потребители. Производителят каза само, че "някои потребители в Европа, Близкия изток и Африка" са били засегнати. Компанията се извинява "под всякаква форма" на своите клиенти.
Сривът е във възможно най-неподходящия момент за RIM. Докато клиентите на BlackBerry бяха „оставени на сухо“, хиляди щурмуваха магазините на Apple за новия iPhone 5. BlackBerry пък се бори с намаляващите пазарни дялове и финансова загуба. Освен iPhone и телефоните с Android са сред най-големите конкуренти на смартфон пионера.
Още през октомври 2011 г. милиони собственици на BlackBerry в Европа, Близкия Изток, Африка, Индия, Бразилия, Чили и Аржентина пострадаха от сериозните технически проблеми на RIM. Някои потребители не можеха да ползват цял ден електронната си поща и други услуги. Четиридневният срив на услугите на Blackberry през октомври 2011 г. е струвал на Research In Motion 54 млн. долара. След данъци загубите се равняват на 40 млн. долара, съобщи по-късно производителят. RIM оценява, че около половината от тогавашните й около 70 млн. клиенти са били засегнати. Тъй като много компании залагат на по-сигурните трансфери на данни чрез Blackberry Messenger, милиони корпоративни новини не са били доставени. Много клиенти обаче напуснаха RIM и се преориентираха към Android или iPhone на Apple.
Услугите на BlackBerry се изпълняват чрез собствени центрове за данни. Това прави устройствата особено сигурни срещу хакерски атаки отвън, но също така и уязвими, ако се появят някакви технически проблеми. Обажданията или изпращането на SMS от друга страна стават директно чрез мрежите на мобилните оператори.
Точният обхват на смущенията от петък остана неясен. Потребител на популярния BlackBerry форум crackberry.com съобщи, че първите проблеми са се появили в ранните сутрешни часове. Друг потребител на Crackberry форума, който твърди, че е служител на мобилен оператор, обяснява, че през нощта BlackBerry е извършвал дейности по нови услуги. След това услугите не са се възстановили напълно. Самата RIM не пояснява в съобщението си какви са причините за техническите проблеми.
Заради тежката конкуренция в момента RIM се бори за оцеляването си. През юни концернът обяви, че ще съкрати 5000 работни места, което е около една трета от всички заети. Освен това стартът на продажбите на Blackberry 10 бе изместен от края на 2012 г. за началото на 2013 г. Така RIM няма да може да извлече полза от силния коледен сезон.