На китайския пазар на интернет търсачките се появиха признаци на ожесточено съперничество между Baidu и стартъпа Qihoo 360 Technology. Само няколко седмици след появата си Qihoo се превърна в сериозен конкурент, което смути дългогодишния пазарен лидер Baidu, пише Wall Street Journal.
В Китай има над 500 млн. потребители на интернет. Приходите от онлайн реклама се увеличават през второто тримесечие до 1 млрд. долара, съобщава компанията за проучвания Analysys International.
Qihoo е известен преди всичко със своя софтуер за сигурност в мрежата и сигурния си браузър. В началото на август компанията представи и търсачка, която трябва конкурира Baidu. Но резултатите от търсенето на Qihoo (произнася се чи-хо) предоставят и връзки от търсения на Baidu или други услуги на конкурента, като карти, музика и снимки.
Baidu реагира, като вместо свежи резултати от търсенето започна да предоставя на конкурента си остарели връзки, или такива, които водят директно към Baidu.
Инвеститорите също незабавно реагираха на новия конкурент. На американската фондова борса Nasdaq акциите на Baidu паднаха през последните две седмици с 15%, а книжата на Qihoo на Нюйоркската фондова борса скочиха с 18%.
„Не се притесняваме – ние правим правилното нещо", казва главният финансов директор на Qihoo Алекс Сю. „Пазарът на търсенето бе недостатъчно наситен преди старта на нашата услуга“.
И други китайски интернет компании са се опитвали безуспешно засега да отнемат част от 80-процентовия пазарен дял на Baidu. Но анализаторите смятат, че през следващите тримесечия Qihoo може да отнеме около десет на сто от пазара. Google в момента държи 15% и така е втората по големина търсачка в Китай. Въпреки това Google все повече губи от пазарния си дял, откакто преди две години премести централата си в Хонконг.
Анализаторът на JP Morgan Дик Уей заяви, че Qihoo може би ще отнеме от дела както на Google, така и на Baidu, защото преди всичко неопитни потребители на браузъра на Qihoo използват предварително инсталираната търсачка. Според статистически данни на Baidu 21% от техните клиенти използват браузъра Qihoo. Всички те в бъдеще може да станат лоялни потребители на търсачката на Qihoo.
Извън границите на Китай Qihoo е малко известна компания, но на територията на страната тя успя да се възползва от големия обем на вирусите и зловредния софтуер, които увеличават броя на потребителите на считания за сигурен неин браузър. По данни на Qihoo през първото тримесечие на годината 270 млн. потребители са ползвали браузъра ѝ, докато на интернет портала ѝ са попадали всеки ден по 77 млн. потребители.
Qihoo е основана през 2006 г. от тогавашния главен изпълнителен директор Джоу Хунгуей и президента Ци Сияндун. Преди това Джоу е бил ръководител на Yahoo за Китай и един от най-изявените технологични магнати на страната. Той често се е карал с лидерите на други интернет гиганти.
Със своята търсачка сега Qihoo иска да насочи част от високите приходи от интернет реклама в Китай в собствените си каси. Това не е първият път, когато Qihoo се изправя срещу друга интернет компания. През 2010 г. компанията обвини оператора на онлайн игри Tencent Holdings, че използва личните данни на своите потребители. Tencent реагира на това, като блокира потребителите на антивирусния софтуер на Qihoo в своята програма за чат. В крайна сметка заради открития си конфликт и двете фирми бяха наказани от китайското министерство на промишлеността и информационните технологии.
Анализатори предупреждават, че на Qihoo няма да ѝ е лесно да навлезе на основния пазар на Baidu, защото водещият концерн разполага с повече пари и по-големи технически ресурси.
Анализаторът от JP Morgan Уей смята, че най-ценните клиенти в крайна сметка ще се върнат при Baidu заради услуги, като картите и търсачката на музика.
Междувременно стана ясно, че Baidu Inc ще инвестира повече от 10 млрд. юана (1,6 млрд. долара), за да създаде свой център за изчислителни "облаци", заяви главният финансов директор на Baidu Дженифър Ли в понеделник.
Компанията, която представи своя мобилен интернет браузър на годишната си конференция в Пекин, навлиза дълбоко в областта на облачните технологии, наричайки ги „сърце на мобилната си стратегия“, за да се възползва от бума в сектора.
Компютърният облак е термин, използван, за да опише уеб мястото за съхранение на данни и обработка.