„Боледуващият“ финландски производител на мобилни телефони Nokia разширява през второто тримесечие значително загубата си. Загубата за вторите три месеца на годината достигна 1,4 млрд. евро, заяви в четвъртък финландската компания, цитирана от Financial Times.
По този начин дефицитът нараства спрямо същото тримесечие на миналата година с повече от 1 млрд. евро. През първото тримесечие на 2012 г. Nokia отчете загуба от 929 млн. евро.
На годишна база приходите са намалели с 18,7 процента до 7,54 милиарда евро. На тримесечна база обаче продажбите поемат нагоре. В оперативния бизнес Nokia отчита загуба от 826 млн. евро. Цената на акциите на Nokia се повиши рязко, независимо от милиардната загуба – с 11 процента.
Особено болезнени са все по-спадащите продажби в бизнеса със смартфони: тук продажбите са намалели с 39% до 10,2 млн. броя. В това число обаче влизат четири милиона броя смартфони от новата серия Lumia с операционната система на Microsoft Windows Phone.
Едва в началото на седмицата компанията обяви, че ще намали двойно цената на своя модел – флагман Lumia 900 в САЩ. С тази акция производителят, който я представя като нормална бизнес стратегия, а не отчаяна стъпка, иска да се опита да наложи Lumia на пазара. На пазара на смартфони обаче Nokia е далеч зад конкурентите си Apple и Samsung.
Едва преди три месеца Nokia пусна смартфона на пазара. При пускането на апарата в търговията стана ясно, че устройството има софтуерен бъг. „Беше открит проблем с управлението на паметта, който в някои случаи води до загуба на връзка с данни“, казаха директорът на смартфон подразделението на Nokia Джо Харлоу и шефът на щатското подразделение на компанията Крис Уебър. След софтуерната повреда и нарастващата критика обаче въодушевлението бързо отмина.
Малко вдъхновяващи продажби, а към това трябва да се добавят и предупрежденията от страна на големите рейтингови агенции. Всичко това натисна силно курса на акциите. През миналата седмица акциите поевтиняха до най-ниското си ниво от 16 години насам.
През юни пък Nokia обяви, че ще съкрати 10 000 работни места в целия свят. Анализатори критикуват опитите на компанията да печели пазарен дял на всяка цена и предупреждават, че по този начин компанията направо „изгаря“ и без това малкото налични пари в брой.