fallback

YouTube се превръща в основен източник на новини

Професионалната журналистика се смесва с любителската и догонва по аудитория конвенционалните телевизионни новини

14:36 | 16.07.12 г.
Автор - снимка
Създател

YouTube постепенно се превръща в конкурент за новинарските телевизии. Снимка: Ройтерс

Една от най-големите и важни в световен мащаб организации за видео новини няма служители репортери и говорители, не притежава собствени сателитни камиони и дори не предава сама новините.

След само седем години на съществуване YouTube, която направи Джъстин Бийбър истинска звезда, израсна до най-важният източник на новини, привличайки нарастваща аудитория, която конкурира тази на традиционните телевизионни новини, и съставяйки „нов вид на визуалната журналистика“,  предава AFP, като цитира изследване на института Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism (PEJ). 

Институтът Pew изследва най-популярните клипове в YouTube за 15 месеца и установява, че макар и телевизионните новини още да са по-гледани от тези в социалната мрежа, дигиталната среда се разраства, като там професионалната журналистика се смесва с  любителската.

„На тази платформа се появи нова форма на видео журналистика", казва Ейми Мичъл, заместник-директор на проекта за върхови постижения в журналистиката на института Pew. „Това е форма, в която отношението между новинарските организации и граждани е  по-динамично и по-разнородно, отколкото сме виждали на други платформи досега".

Повече от една трета от най-гледаните клипове са от любители, над половината - от новинарски организации. Последните обаче понякога използват любителски кадри на потребители на YouTube.

За периода на изследването най-гледаното новинарско събитие е японското земетресение и последвалото цунами. 20-те най-гледаните видеоклипове за цунами колективно са имали 96 млн. посещения, твърди неправителствената организация, базирана във Вашингтон. Подобни драматични събития често са сред най-гледаните клипове. Други популярни новинарски събития са изборите в Русия, вълненията в  Близкия Изток, потъването на италианския круизер. За разлика от традиционните новинарски организации, които сами произвеждат по-голямата част от своите материали или ги получават от други професионални източници, YouTube разполага с новинарски видеоклипове, които идват от всякъде.

Видео клипове, заснети от телевизионните новинарски организации, които често се публикуват без разрешението им от зрителите, изглежда са най-големият източник на най-гледаните материали - малко над половината от 260 видеоклипове, които се нареждат сред най-популярните през 15-месечния период, разгледан от PEJ. Но "произведените от гражданите" видеа, заснети от очевидци с видео камери или смартфони, генерират близо 40% от общото количество. 

Резултатите са както притеснителни, така и радостни за традиционните източници на новини. Любителските кадри са голяма част от гледаните в YouTube, но потребителите на мрежата разпространяват много запалено и професионален новинарски видеоматериал. Изследването показа, че YouTube е глобална новинарска арена, където професионалните и аматьорски видеокадри се смесват в зависимост от интереса в момента.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:00 | 12.09.22 г.
fallback