Европейската комисия (ЕК) предлага проект на директива за опростяване на предоставянето на онлайн правата за разпространение на цифрова музика, пише специализираният технологичен сайт ZDNet. Доставчици като Amazon, iTunes на Apple и Spotify вече няма да са задължени да договарят индивидуални контракти с всяко национално дружество за колективно управление на авторски права. Дружествата за колективно управление на авторски права, като например ПРОФОН в България, според ЕС трябва да бъдат „по-ефективни".
„Имаме нужда от един единствен европейски пазар, който да функционира добре и за създателите, и за купувачите, и за доставчиците на услуги“, казва комисарят за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние. „Ако дружествата за колективно управление бяха по-ефективни, доставчиците можеха да въведат трансгранични услуги, което би било добре както за европейския потребител, така и за културното многообразие“.
„Като цяло всички дружества за колективно управление на авторски права трябва да гарантират, че авторите получават възнагражденията за работата си по-бързо, и да действат при пълна прозрачност. Само тогава си струва да се инвестира в творчество и иновации, които водят до допълнителен растеж и по-голяма конкуренция".
Така например една от целите на директивата е притежателите на права да имат думата в предоставянето на лицензи. В бъдеще те ще могат да изберат компания за колективно управление на права, вместо да бъдат обвързани само с тези на страната си. Но има допълнителни изисквания към дружествата: те трябва да оповестяват в годишен доклад на прозрачността всички свои приходни потоци. ЕС ще изиска от държавите-членки да създадат процедури за разрешаване на спорове между фирмите и носителите на авторски права.
ЕС оценява стойността на европейски музикален пазар на до 6 млрд. евро годишно. Itunes например е представена и в 27-те държави-членки на ЕС. Тук на нея се падат 20% от продажбите на музика, докато в САЩ този дял е 50%, пише New York Times.
Шведското интернет радио Spotify от друга страна се нуждаеше от години, за да постигне споразумение с германското дружество GEMA, което да е приемливо за двете страни. Дъщерната компания на Google YouTube преговаря от 2009 г. с GEMA, но напоследък двете страни се срещат по-често в съда.
Преди няколко месеца Google спечели малка победа след решението на германски съд, че услугата за споделяне на видеоматериали YouTube не е длъжна сама да пречи на потребителите си да качват музикални клипове със запазени права. От YouTube твърдят, че те само осигуряват техническата инфраструктура за публикуване на съдържание и не могат да следят всичко, което ползвателите на услугата качват.