Facebook и Yahoo погребат томахавката: вместо да спорят в съда за използването на патенти, двете уеб компании ще си сътрудничат по-тясно от всякога. Алиансът и за двете страни се простира върху жизненоважната реклама и разпространението на съдържание.
Патентите - ябълката на раздора - вече може да се използват взаимно и от двете компании. „Аз съм доволен, че ние решихме проблема по положителен начин", заяви оперативният директор на Facebook Шерил Сандберг. „Потребители и рекламодатели ще се възползват от сътрудничеството на двете компании“, каза и временният главен изпълнителен директор на Yahoo Рос Левинсън, цитиран от Ройтерс.
Yahoo наруши съдебния комфорт на двете компании през февруари - малко преди IPO-то на Facebook. Интернет пионерът обвини младия си конкурент в плагиатство на идея и се оплака пред съда. Facebook отговори с контра дело. За да засили своите позиции, социалната мрежа не пожали средства и купи патенти за 550 млн. долара, които първоначално принадлежаха на AOL.
Уреждането на спора по взаимно съгласие има няколко предимства. От една страна, и двете страни остават пощадени от дългите и скъпи съдебни спорове. От друга страна, те увеличават партньорството си в сферата на рекламата и съдържанието. Yahoo пострада финансово от пазарната мощ на конкурента си Google, а Facebook трябва да докаже след IPO-то си, че социалната мрежа може да прави пари.
Заедно двете компании са истинска сила в интернет: Facebook има повече от 900 млн. потребители, а Yahoo - около 700 млн. Това означава, че съдържанието и рекламата може да се разпространяват по-широко - бонус точка в трудния бизнес в интернет. По този начин пактът е и атака срещу търсачката Google и нейния гладко протичащ рекламен бизнес. До началото на споровете двете страни имаха традиционно добри отношения. Потребителите на Facebook можеха спокойно да споделят с приятелите си съдържанието от сайтовете на Yahoo.
Настроението се промени, когато Скот Томпсън пое в началото на годината шефския пост в Yahoo. Неговото намерение бе да постави под напрежение Facebook малко преди IPO-то му.
През март Yahoo подаде първи иск срещу социалната мрежа.
Но Томпсън се препъна заради разкрасената си автобиография и трябваше да напусне. „Новият директор на Yahoo се концентрира отново върху иновациите и върху начина как да да донесе страхотни продукти на потребителите си," пошегува се Сандберг за сметка на Томпсън.
Неговият временен наследник Левинсън заяви: „Ние сме развълнувани от по-тясното партньорство с Facebook".
Yahoo твърди, че е изобретил цяла гама от основни функции на социалните мрежи и изброи общо дванадесет патента, които са били нарушени от Facebook.
При това ставаше дума и за рекламните банери и по този за най-важната артерия на компанията, основана от Марк Зукърбърг.
Контраделото на Facebook бе не по-малко тежко. Според него Yahoo е плагиатствал много върху нейните услуги: става дума за персонализация на продуктите за членовете на онлайн мрежа, маршрутизацията на потребителските профили или адаптирането на бази данни. И с това Facebook се прицели в жизненоважните приходи от реклама.
Малко след първия иск на Yahoo от 12-и март, Facebook придоби от IBM 750 патента. По-късно пък Facebook придоби за 550 млн. долара 650 патента, които малко по-рано Microsoft закупи от AOL.
От почти три седмици обаче имаше признаци за смекчаване на позициите. Тогава адвокат на Yahoo е поискал удължаване на срока за предстоящото изслушване, което бе оправдано пред съда с текущите преговори между страните. Няколко часа преди официалното споразумение технологичният блог All Things Digital писа за споразумението.