Бавното развитие на съвременните смартфони притиска все повече към стената производителя на BlackBerry Research In Motion (RIM). С повече от година пионерът на мобилните услуги за електронна поща отложи в четвъртък старта на новото си поколение устройства - ход, който го отдалечава все повече от „маяка на надеждата“ в битката му срещу Apple и Google.
Освен това през първото тримесечие канадският концерн ще отчете още по-висока загуба от досега очакваната. Според запознати източници, цитирани от Ройтерс, всичко това кара RIM да обмисля варианти, които до този момент са били табу – да продаде бизнеса с мрежата си или да търси спасение в партньорство с Microsoft.
Подобно сътрудничество със софтуерния гигант би означавало, че RIM се отказва от своята собствена операционна система и ще пусне смартфоните си под Windows, заявяват трима души, запознати с разискванията. Но това би било равносилно на признание, че стратегията на заемащия от януари длъжността главен изпълнителен директор Торстен Хайнс не е сработила.
Германският мениджър застана начело на концерна с ясната цел да обърне тренда при RIM с новата операционна система. Но развитието на софтуера отнема повече време от очакваното, както компанията призна в четвъртък за ужас на индустрията. Ето защо новите модели Blackberry 10 ще бъдат на пазара едва в началото на 2013 г.
Според източниците малко след назначаването на Хайнс директорът на Microsoft Стив Балмър е посетил компанията, за да подскаже за възможността за едно подобно партньорство, каквото концернът вече има с Nokia. Също борещият се срещу отпадането си от пазара бивш лидер използва в своите мобилни телефони най-новата операционна система на Microsoft. С появата на iPhone на Apple и Android на Google, която работи на различни мобилни телефони, включително и на Samsung, примката около RIM и Nokia се затяга все по-силно. Следващият iPhone се очаква по-късно през тази година, а почти всяка седмица на пазара дебютират нови телефони със софтуера на Google.
При едно партньорство с Microsoft софтуерният гигант може да поеме и дял от RIM и така да подкрепи и финансово компанията. Тази възможност обаче е особено непопулярна в централата на канадския производител, защото ще сложи край на независимостта му.
Вторият вариант пред RIM е да продаде бизнес мрежата си на частни инвеститори или на друга технологична компания. Купувачът може да отвори BlackBerry мрежата за други доставчици, така че предпочитаните особено в средите на бизнеса и правителствените агенции заради своята безопасност услуги на BlackBerry да могат да се ползват и чрез други мрежи и мобилни телефони.
Но в разговорите си с анализатори в четвъртък Хайнс заяви, че се придържа към стратегията си на интегриран концерн - с мобилни телефони, собствен софтуер и частна мрежа.
През май RIM обяви, че е наела външни консултанти, за да посъветват борда на директорите как бизнесът може да бъде спасен, или продаден. Банкери на J.P. Morgan Securities и RBC Capital трябва да обмислят стратегическите възможности.
От началото на този преглед обаче ситуацията не се е подобрила: през първото тримесечие се очаква загуба от 192 млн. долара, спрямо печалба от 695 млн. долара през същия период на миналата година. Продажбите са се свили с 33% до 2,8 млрд. долара. RIM също така обяви закриването на 5000 работни места.
„Уау, това е катастрофа“, възклинка Едуард Снайдер от Charter Equity Research.