Най-големият разработчик на игри за социални мрежи Zynga очевидно иска да се еманципира от големия си брат Facebook. Във вторник вечерта в Сан Франциско компанията показа как планира да излезе от сянката на социалната мрежа – с новата пресечна точка за онлайн играчи с името Zynga with Friends, пише Wall Street Journal.
По този начин Zynga иска да се представи на една по-широка основа. Очаква се новата мрежа да излезе онлайн в близките седмици. Управляващият директор на Zynga.com Мануел Бронщайн разчита на поне 290 млн. потребители. Така най-голямата социална мрежа в света получава сериозен конкурент в битката за онлайн реклами в лицето на основния доставчик на игри. Освен това Zynga обяви партньорство в областта на развитието на игри с компанията за потребителска електроника Atari.
Zynga with Friends трябва да свърже играчите от сега съществуващите платформи - Facebook, Android, iOS, Google+ и т.н. Бизнесът с мобилните игри е особено важен за компанията и днес, но в бъдеще Zynga ще продава приложения и от други производители. А който играе игра на Zynga, ще може да направи всички свои контакти във Facebook "zFriends". Но т. нар. Social Graph на Zynga ще трябва да включва и хора, които не са свързани с Facebook.
Охладняването към гиганта Facebook е една тенденция, която се насърчава не само от Zynga. Доставчикът на игри Crowdstar сега дори напълно се сбогува с Facebook и в бъдеще ще произвежда нови игри само за смартфони и таблети. Старите игри все още вървят. И все пак главният изпълнителен директор Питър Релан заяви в интервю за Ройтерс: „Докато през миналата година 90% от продажбите идваха от Facebook, през тази година 90% идват от мобилния сектор".
„Ние събираме ежедневно осем терабайта данни", казва не без гордост Рийд Шафнър, продуктов мениджър на Zynga. „Ние трябва да имаме предвид много цифри и изчисления“, казва Анди Тиан, директор на компанията за Китай. Така че „да изградим математически модел на това как потребителят играе играта". Тези потоци от данни непрекъснато влияят върху по-нататъшното развитие на заглавията на Zynga. Нови механизми, предмети, екрани с менюта са на разположение в няколко варианта, в реално време се оценява как стотици хиляди потребители отговорят на това кой вариант работи по-добре.
„Всеки ден правим по 130 подобни експеримента“, твърди главният инженер на компанията Костадис Русос. Програмният код на играта на Zynga Café World е нараснал само за една година 200 пъти, при това в процес на активна игра. Zynga е успяла да направи от бизнес моделам който кара интернет потребителите заедно да губят времето си цяла наука.
Zynga е известна със своите интернет игри Castleville и CityVille. Компанията е зависима от успеха на Facebook. Zynga прави 93% от приходите си от Facebook. Но напоследък ръстът на клиентите отчита застой. През последното тримесечие броят на потребителите нараства съвсем леко в сравнение с предходното тримесечие. Анализаторите са все по-загрижени, че борсовият новак Zynga ще успее да спечели твърде малко пари на потребител, за да успее да остане устойчив по пътя към успеха.
Последните няколко седмици не са добри за Zynga. Цената на акциите падна почти наполовина от първичното публично предлагане през декември и в момента всяка акция се търгува по 5,75 долара. Спорното IPO на Facebook и взаимната зависимост на двете компании също се отразява. По-лошото обаче е, че производителят на Farmville вече не предизвиква възторг, а по-скоро скептицизъм.
„Ние вярваме, че интересът към игрите във Facebook спада и е достигнал повратна точка", пишат анализатори от брокерската компания Cowen &Co. В публикуван през март доклад на специализирания в пазара на видеоигри анализатор DFC Intelligence авторите намекват за бързо насищане на пазара. Това се дължи на твърде много подобни една на друга игри и това, че случайните играчи не са най-лоялните клиенти и бързо прескачат към следващите нови тенденции.
През юли, при представяне на резултатите за второто тримесечие, Zynga ще може да даде доказателства, че скептицизмът е преувеличен. През първото тримесечие компанията успя да увеличи продажбите си с 32% до 321 млн. долара. В крайна сметка обаче бе регистрирана загуба от 87 млн. долара, защото Zynga придоби доставчик на игри за смартфони.