fallback

Facebook пуска акциите на най-високата възможна цена - 38 долара

Така оценката на най-голямата социална мрежа може да достигне 104 млрд. долара

00:11 | 18.05.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Facebook приключи подготовката за историческото си първично публично предлагане (IPO). В четвъртък социалната мрежа подаде окончателните документи в Комисията по ценните книжа и фондовите борси (SEC). Те дадоха отговор на най-важния останал въпрос преди началото на търговията в петък - цената на емисията. Според информация на CNBC тя е 38 долара за акция. С това Facebook докосва самия горен край на споменатия по-рано ценови диапазон.

Основаната и управлявана от Марк Зукърбърг компания увеличи ценовия диапазон на акциите до 34-38 долара за лот в отговор на силното търсене, което би увеличило пазарната оценка на компанията до 93-104 млрд. долара. Ден по-късно компанията увеличи и броя на акциите, които ще предложи на предстоящото IPO, с близо 25% от първоначалните 337,4 млн. акции до 421,4 млн. акции.

С емисионната си цена Facebook ще има стойност от 104 млрд. долара. Толкова високо оценен до този момент не е бил нито един борсов новак, пише Wall Street Journal. И по отношение на размера на емисията концернът отчита рекорд. Ако банките, които подпомагат социалната мрежа при IPO-то, привлекат обичайното свръхразпределение с дебюта на борсата ще бъдат набрани общо 18,4 млрд. долара. След оператора на кредитни карти Visa, който преди четири години набра 19,65 млрд. долара, това ще бъде второто по големина първично публично предлагане на американска компания. В световен мащаб Facebook ще бъде на 4-то място.

Големият успех на IPO-то коронясва бума на социалните медии в Силициевата долина. През миналата година мрежата за кариерно развитие LinkedIn, сайтът за групови отстъпки Groupon и създателят на онлайн игри Zynga използваха еуфорията на инвеститорите към интернет компаниите от новото поколение.

Въпреки междувременно отслабения фондов пазар сега, този ентусиазъм се поддържа и през 2012 г. От началото на годината досега успешни IPO-та направиха интернет компании като Yelp и Splunk. Бързо развиващи се концерни, като платформата за кратки съобщения Twitter и  Dropbox - компания, която предлага виртуално съхранение на снимки, документи и други файлове, се считат за бъдещи кандидати за други успешни IPO-та.

Въпреки еуфорията остават и съмнения

Въпреки големия ентусиазъм на инвеститорите, особено на малките инвеститори, зад първоначалното публично предлагане на Facebook има и някои въпросителни знаци. Фактът, че много от първите акционери бързат да осребряват акциите си, се възприема от скептиците като сигнал, че те не вярват в устойчивото нарастване в цените на акциите.

Още повече, че акциите са всичко друго, но не и евтини. Facebook е спечелила през 2011 г. около 1 млрд. долара. По емисионна цена компанията ще има за стойност трицифрено съотношение на курса и печалбата. И съотношението на цената на акциите към приходите е всичко друго, но не и изгодно. През миналата година общите приходи на социалната мрежа са били в размер на 3,7 млрд. долара. А през първото тримесечие продажбите намаляха в сравнение с предходното тримесечие с шест процента до 1,06 млрд. долара. Още по-лошо се развива нетната печалба, която се е понижила през същия период с 32 процента до 205 млн. долара.

Оптимистите отвръщат с особено голямата потребителска база от над 900 млн. потребители. Това създава огромен потенциал за бъдещето. Но и до днес не е ясно каква стойност имат рекламите във Facebook за самите рекламодатели. Автомобилният гигант General Motors обяви във вторник вечерта изненадващо, че оттегля платената реклама от социалната мрежа, защото тя не носи добавена стойност. В идеалния случай на борсата Facebook ще се представи, както интернет гиганта Google. Когато компанията пусна през 2004 г. акциите си на Nasdaq, цената на акциите скочи от номиналната стойност от 85 долара до над 100 долара. И това бе само началото: сега всяка акция на Google струва почти 635 долара.

В дебюта си Facebook може да повтори успеха на Google, смята WSJ. Тъй като много инвеститори не успяха да се вредят в предварителните записвания, експерти очакват, че те ще купуват в първия ден на борсовото предлагане и така ще повишат силно цената.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:18 | 12.09.22 г.
fallback