Проблемите на Google в Индия стават още по-сериозни. Според правителствени източници страната започва антитръстово разследване срещу търсачката. То ще изяснява дали Google със своя основен източник на приходи - рекламната платформа AdWords, нарушава законите за конкуренцията, пише Wall Street Jorunal.
През миналата година компанията е отчела близо 38 млрд. долара приходи от продажби, най-вече от интернет реклама. През първото тримесечие на тази година печалбата е нараснала с 61% на годишна база, което показва, че Индия си остава стратегически пазар за растежа на Google.
Според източниците на Wall Street Jorunal членовете на т. нар. Competition Commission of India (CCI) смятат, че разследването може да се разпростре и върху други бизнес сфери на Google. Засега не се знае конкретната причина за разследването срещу подразделението AdWords, чрез което Google продава рекламна площ. Говорител на концерна пояснява, че компанията все още не е официално уведомена за проверката.
С перспективата за възможно антитръстово разследване проблемите на Google в Индия се увеличават. Там търсачката, подобно на социалната мрежа Facebook, вече е изправена пред съда. Индийското правителство обвинява двете компании в незаличаване на противоречиво съдържание в интернет. Ако бъдат признати за виновни, висши мениджъри на Google и Facebook може да бъде осъдени дори на лишаване от свобода.
Съдебното дело срещу тях е заведено от журналиста Винай Рай, който твърди, че двата сайта и още 10 интернет компании поддържат в сайтовете си съдържание, което "цели да сее омраза" и да "покварява умовете на хората".
Освен това индийското министерство на финансите проверява дали Google не е е нарушил правилата на страната по отношение на валутните операции.
Други чуждестранни компании, които се надяват да започнат печеливш бизнес на многообещаващия пазар на Индия, наблюдават загрижено проблемите на Google с властите. Много от тях се страхуват, че юридическата среда в страната се влошава и бизнес средата за чужденците може да стане още по-непредсказуема и рискована.
Последните данъчни планове на правителството, които предвиждат по-високо облагане за чуждестранни компании и инвеститори в Индия, вече подплашиха редица чуждестранни инвеститори от навлизането им на пазара.
Google вижда огромен потенциал за бизнеса си в Индия, където все повече хора използват интернет. Според асоциацията за интернет разпространение по-малко от 10% от 1,2 млрд. индийци имат достъп до мрежата. Google е убеден обаче, че още до края на 2014 г. най-малко 300 млн. индийци ще ползват редовно интернет.
В международен аспект обаче индийският пазар на интернет реклама е доста малък. Рекламодателите са похарчили през миналата година 291 млн. долара за дигитални реклами. Това съответства на едва 4,5% от общия рекламен пазар на страната. По данни на медийната агенция GroupM лъвският пай е бил за реклама във вестниците и телевизиите. За сравнение, в САЩ рекламодателите са платили през 2011 г. 32,2 млрд. долара за реклама в интренет, в Китай - 7,4 млрд. долара, а в Бразилия - 878 млн. долара.
Освен това Индия не упражнява толкова засилено уеб блокиране като Китай, Иран или Сирия. Но Ню Делхи все пак има политика, която третира политическа сатира и материали, които могат да обиждат религиозните групи.
Съгласно регламентите, които Индия въведе миналата година, интернет компаниите се очаква да премахват в рамките на 36 часа след заявлението на властите материал, който попада в редица категории, например „етнически нежелателен", "груб", "клеветнически" или "богохулен".