fallback

Blackberry продължава да потъва

Директорския борд напускат трима мениджъри, компанията вече няма да предоставя прогнози за приходите си

10:46 | 30.03.12 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Канадският производител на Blackberry - Research in Motion (RIM), се срива все по-надолу в кризата. Трима високопоставени мениджъри ще трябва да си тръгнат след загубата през четвъртото тримесечие, сред тях и бившият председател на надзорния съвет Джим Балсили. Новият директор, германецът Торстен Хайнс, ще трябва да промени курса, като не се изключва и продажба на компанията, пише Wall Street Journal.

Освен Балсили борда ще напуснат отговарящият за бизнес операциите Джим Роуан и главният технологичен директор Дейвид Ях. Размирната компания страда от спад в продажбите на BlackBerry и се опитва засега безуспешно да стъпи на пазара за таблети. 

Промените влизат в сила само два месеца след като бившият мениджър на Siemens Торстен Хайнс наследи съоснователя Майк Лазаридис и Балсили като главен изпълнителен директор. Тогава той беше оптимист, че няма да има нужда от разтърсващи промени в управата. Но бързият спад може да накара Хайнс отново да преосмисли стратегията.

Мениджърът призна, че проблемите на компанията са по-големи, отколкото първоначално се смятало. „За мен сега е ясно, че RIM има нужда от фундаментална промяна", каза той. Запитан дали това не означава и възможност за продажба, Хайнс заявява: „Ако по време на нашия стратегически преглед открием нещо в тази насока, може би ще се осмелим". Но това не е главният подход, допълни той.

Хайнс добавя, че концернът ще търси нови възможности за ръст „стратегически и на широка база“. Той можел да си представи кооперации, смесени дружества и преотстъпване на лицензи, за да се повиши стойността на компанията.

Според него успехът на стратегията му зависи само от това, дали най-новият смартфон, Blackberry 10, ще бъде пазарен хит, или не. Устройството се очаква по рафтовете на магазините към края на годината.

През последното тримесечие RIM отчете нетна загуба от 125 млн. долара. Наистина концернът успя да увеличи клиентската си база до 77 млн. потребители в целия свят, но отчита спад на продажбите на своите смартфони. Това се отразява в по-ниски с една четвърт приходи от продажби до 4,2 млрд. долара. Конкурентът Apple през трите месеца до декември успя да увеличи приходите си цели 73%.

Преди година концернът все още отчиташе печалба – в размер на 934 млн. долара. За сегашната загуба, която съответства на 24 цента на акция, освен сривът на приходите вина носят и отписвания на стойност 355 млн. долара. Причина за този слаб резултат според компанията са загубата на близо 500 млн. долара, която производителят на BlackBerry понесе заради слабите продажби на таблета PlayBook, както и 54 млн. долара обезщетение, платено на потърпевшите при прекъсването на услугите за съобщения през октомври. 267 млн. долара компанията загуби заради непродадени устройства от последния смартфон - Blackberry 7.

Според данни на RIM доставките на BlackBerry спадат спрямо предходното тримесечие с 21% до 11,1 млн. единици. Въпреки че компанията успя да продаде около 500 000 единици на своите таблети Playbooks, това се случи само след високи отстъпки. Още миналата година RIM имаше толкова много таблети в складовете си, че трябваше да коригира стойността на материалите в складовете си с почти половин милиард долара.

Инвеститорите реагираха бързо на лошите данни. Те започнаха да разпродават акции на RIM веднага след обявяването на тримесечните резултати в следборсовата търговия, което доведе до спад на цените от девет процента.

Анализаторите очакваха още едно трудна тримесечие. Но персонални промени бяха изненада и за тях. Наблюдателите обаче вече няма да получават индикации за резултатите. Както компанията обяви, в бъдеще няма да предоставя вече прогнози за приходите, за да се съсредоточи върху създаването на дългосрочна стойност.

Според борсовия анализатор Браян Хол стойността на целия канадски производител на смартфони BlackBerry вече е по-ниска от тази само на онлайн магазина за приложения на Apple - App Store. Когато Хол е писал анализа си - на 19-и декември 2011 г. - стойността на RIM е била 7,04 млрд. долара. В същото време стойността на Apple е била 50 пъти по-висока - цели 354 млрд. долара, пише Apple Insider.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:31 | 11.09.22 г.
fallback