След като в средата на февруари анализаторската компания IDC посочи в свое изследване, че за 2011 г. РС пазарът в България се е сринал с 16,6% и е паднал дори под нивата на 2007 г., днес негативни данни представи и дистрибуторът на IT продукти Асбис България.
Според дистрибутора в рамките на 2011 година IT пазарът отчита спад от 25% в приходите от продажби, като при лаптопите той е по-голям, отколкото за десктоп машините. Докато при преносимите компютри се наблюдава спад в средната цена, то за настолните машини се наблюдава лек ръст. „Лаптопите се превръщат в заместител на десктоп компютрите, а потребителите купуват настолно PC, когато търсят нишов продукт със силни параметри (за гейминг, професионална графична работа, проектиране и др.). Тази специализация, комбинирана с недостига на твърди дискове в последното тримесечие, увеличава средната цена на десктоп-машините,“ обясни генералният мениджър на „Асбис България“ Мартин Караколев, цитиран в прессъобщение на компанията. Въпреки че таблетите все по-често се определят като заплаха за лаптопите, дистрибуторът не вижда ясно изразена такава тенденция. Таблетите наистина съставят между 6 и 10% от общия PC пазар. Цифрата не е точна, тъй като все още няма официална статистика от повечето вносители. Но този ръст е реализиран по-скоро за сметка на нетбуците, които вече държат само 11% от пазара за сметка на 17% през 2010 г. Тази тенденция показва, че за момента таблетът е по-скоро допълнителен екран към лаптопа, смятат от „Асбис“. Компанията остава по-скоро скептична за настоящата година. „Очакваме спад от поне 15% в IT-сектора у нас и през 2012 година. Това се дължи на все още консервативното потребление, както от страна на компаниите, така и от крайните потребители“, заяви Мартин Караколев. Дистрибуторът отчита оборот от 52 млн. лв. за 2011 година. Сумата е нараснала с 10% спрямо предходната година, а компанията е увеличила с 30% пазарния си дял при продажбата на лаптопи у нас, стана ясно още при представянето на годишните финансови резултати. „Вече държим 16% пазарен дял за дистрибуцията на лаптопи. Това завладяване на нови позиции се случи на фона на 25-процентен спад в българския IT-сектор“, коментира Караколев. Асбис България отчита добри позиции и в международен план. Компанията вече е на седмо място в Asbis Enterprises Plc. сред общо 29 локални офиса на групата. Международната организация декларира ръст от 35% на брутната си печалба. През 2011 г. компанията добави няколко нови IT-бранда в портфолиото си, сред които лаптопи и таблети ASUS, мрежово оборудване от Netgear, антивирусен софтуер от Norton, гейминг-аксесоари от Thrustmaster и Playseat, мобилни аксесоари Cygnett, както и батерии от Fujicell.