China Telecom Corp., третият по големина оператор в Китай, започва от днес да продава последния модел iPhone, предаде Bloomberg.
Пускането на пазара на iPhone вероятно ще повиши разходите за субсидиране на оператора с 19% до 24,1 млрд. юана (3,8 млрд. долара), казва Ален Лин, анализатор в BNP Paribas Securities Asia в Хонг Конг. Тази седмица анализаторската му компания намали препоръката си относно акциите на China Telecom до "задържане" от "купуване", позовавайки се на разходите за насърчаване и промотиране на устройството от висок клас.
16-гигабайтовият модел на iPhone 4S струва 4988 юана (790 долара) в онлайн магазина на Apple, или повече от две месечни заплати на средностатистическия работник в Китай. China Telecom ще използва субсидии, за да привлича абонати, заяви миналия месец операторът, допълвайки, че нови клиенти с тригодишен абонаментен договор могат да получат безплатно телефона с месечни планове от 289 юана.
„Пускането на пазара на скъпи устройства като iPhone 4S крие краткосрочен риск за рентабилността, като се имат предвид възможните високи разходи за субсидиране на мобилните телефони", заяви Лин на 6-и март в писмо до клиентите. „Последните настроения на пазара не са добри за China Telecom. Ние вярваме, че скоро пазарът ще измести фокуса си към разходите“.
За China Telecom възможността да продава iPhone ще увеличи значително шансовете за подобряване на дългосрочния устойчив растеж", каза главният изпълнителен директор Уан Сяочу в края на февруари, обявявайки плановете си за продажба на телефона. Разходите, свързани с продажбата на iPhone, ще означават „краткосрочен натиск" върху рентабилността, заяви още Сяочу.
Телефоните ще бъдат на разположение в търговските обекти на China Telecom в Пекин от 2 ч. следобед местно време, става ясно след обаждане на горещата линия за обслужване на клиенти на базираната в Пекин компания. На витрината на магазина на фирмата в района на Дабейяо са били изобразени два модела - един бял и един черен. „Само един клиент влезе в магазина да попита за iPhone по време на първите 30 минути, в които магазинът бе отворен“, пише Bloomberg.
Акциите на China Telecom паднаха с 0,7% до 4,55 хонконгски долара на борсата в Хонконг, намалявайки тазгодишната печалба до 2,9% спрямо общия ръст на индекса Hang Seng от 14%. 26 от общо 38 анализатори, интервюирани от Bloomberg, препоръчват „купуване“, 9 - „задържане“, а 3 - „продажба“.
Apple вече има договори с два от трите най-големи оператора. Досега iPhone можеше да се купи от обектите на China Unicom, която предлагаше iPhone от октомври 2009 г., а новия модел започна да продава от януари. China Unicom има 43 млн. клиента към края на януари.
Пазарният лидер China Mobile, с повече от 600 млн. клиенти, засега не разполага с подходящата технология, за да разпространява iPhone. Клиентите му са ограничени до ползването на стандарта 2G, тоест GPRS и EDGE, ако ползват вносен iPhone. Устройствата, които не са произведени специално за китайския пазар, не могат да поддържат местния 3G стандарт TC-SCDMA.
В Китай Apple е замесен и в сериозна правна битка. Компанията спори с местна фирма за правото да полазва наименованието „iPad“ за своите таблети. Освен това концернът е критикуван заради работните условия в своите китайски поддоставчици.
С почти 1 млрд. мобилни абонати за 2011 г. Китай е най-големият пазар за мобилни услуги. Броят на абонатите на мобилни услуги се е увеличил през януари с 1,2% до 987,58 млн., показват данни на трите телекома.