Щатският гигант в онлайн търсенето Google систематично е преодолявал настройките за поверителност в браузъра Safari на Apple. По този начин на iPhone-и, iPad-и и компютри са били инсталирани без позволението на потребителите им т. нар. „Third Party Cookies“, малки данни, с които поведението в мрежата може частично да бъде следено. При това не самата посетена страница инсталира „бисквитките“, а трета страна – например рекламна агенция.
След публикация в днешния брой на Wall Street Journal Google подчертава, че не са били събирани лични данни. И мнозина други онлайн компании са действали по същия начин, пише още вестникът.
Интернет концернът обаче подчертава, че се е наложило да заобиколи общите условия за ползване на Safari, за да даде на регистрираните потребители на Google пълната функционалност на услугата. "Браузърът Safari включва опция, която позволява запаметяването на други „бисквитки“ в браузъра. А ние не очаквахме това“. Google вече започна да се премахва тези рекламни „бисквитки“ от браузърите Safari. Говорител на Apple заяви пред вестника, че Apple работи върху решение, за да се избегне бъдещо заобикаляне на настройките за поверителност.
Проблемът е свързан с начина на функциониране на Safari. За разлика от Firefox, Chrome или Internet Explorer, браузърът на Apple не допуска по подразбиране „бисквитки“ на трети страни, като рекламни агенции например. Когато през миналата година по почина на Facebook и Google въведе бутона „+1“, подобен на „харесва ми“ в социалната мрежа, се появиха първите проблеми с „бисквитки“ в Safari.
Google обяснява подхода си по следния начин: „За да дадем възможност за ползване на тези функции, ние направихме временна връзка между браузъра Safari и сървърите на Google, за да се определи дали даден потребител на Safari е влязъл в профила си в Google и е одобрил този тип на персонализация“. Информацията е протичала анонимно. Личната информация на потребителите по този начин е била разделена от съдържаниетo. Не било планирано обаче, че по този начин се отваря и вратата за много рекламни "бисквитки".
Според Wall Street Journal в крайна сметка Google успява да надхитри Safari. Браузърът на Apple позволява на трети страни да инсталират бисквитки, когато потребителят съзнателно взаимодейства с рекламите. Рекламите на Google са съдържали софтуерен код, който подлъгвал Safari, че потребителят е изпратил искане до Google за рекламираната стока. И по този начин браузърът позволява на Google да внедри „бисквитката“ си.
Влиятелното финансово издание се позовава на анализ на научния сътрудник Джонатан Майер от Stanford University, който бил потвърден от експерт на вестника. И в банери на рекламни агенции като Vibrant Media, Media Innovation Group или PointRoll е бил намерен съответният код, който може да подлъже браузъра.
В теста на Wall Street Journal сред стоте най-известни сайта в САЩ експертите са открили кода в 22 сайта, посетени със Safari на Mac, и в 23 сайта, посетени с мобилната версия на Safari за iPhone.
Експертът в областта на онлайн търсачите Джон Батъл обаче намира част от вината и у Apple, защото браузърът Safari е толкова различен в областта на използването на "бисквитки" от останалата част от мрежата и принуждава разработчиците да заобиколят решенията.