fallback

Интернет печели все повече влияние сред медиите в България

Глобалната мрежа е най-популярна сред младите и печели позиции за сметка на вестниците, показва проучване на MBMD

13:26 | 24.01.12 г.
Автор - снимка
Създател

Основните информационни източници в България остават телевизиите, пресата и интернет, заяви на пресконференция днес Мирослава Радева, президент на института за социални изследвания и маркетинг MBMD.

„Няма никакво съмнение, че живеем във време, в което интернет печели все повече почитатели. Дори само в рамките на шест месеца имаме ръст от 3% сред населението, което ползва интернет“, заяви Радева.

Според изследването на института интернет се ползва за информиране от 34% от населението (спрямо 33% през юни 2011 г.), вестниците – от 42% спрямо 43% през юни и телевизиите, които запазват 93% от общата аудитория.

Около 57% от анкетираните българи твърдят, че ползват интернет, а 90% от тях го правят поне 2-3 пъти в седмицата или дори всеки ден.

Изключително активни в мрежата са децата между 14-17 г., но възрастта на ползващите непрекъснато пада. „Във възрастовата група 14-25 години интернет е най-популярната медия, като побеждава дори и телевизиите“, заяви Радева. По думите й това поколение ще предаде тези навици на децата си и това ще притисне останалите медийни канали. Почти всички, които ползват интернет, реално го правят всеки ден и практически са непрекъснато онлайн.

Според специалистите на  MBMD обаче може би се достига до тавана на онази наслойка, която изпълва нишата за интернет ползването. „Над 30% от населението на страната са възрастни хора, голяма част от тях са с нисък образователен статус. Те са много консервативни и с по-различна култура“, припомнят от агенцията.

„Комуникациите през социалните мрежи прилича все повече на виртуално общуване и в резултат намаляват комуникационните умения, младежите са плахи, подтиснати и с намаляващ речников актив“, казва Радева.

Най-посещаваните сайтове са Facebook, Google, abv.bg, dir.bg, Skype, vbox7 и dnes.bg, показват данните на MBMD.

Според Радева медийната среда в страната се характеризира с нарастваща конкурентност и парцелираност, а аудиторията става много по-плаваща.

Радиото се оформя като фонова медия, а близкото приятелско общуване допълва източниците за информация.

Изследването посочва, че телевизиите продължават да са основен източник на информация, като 93% от запитаните ги предпочитат като информационен канал. С образа на семейни телевизии си остават БТВ, Нова телевизия и БНТ. От четвърто място нататък има интерес към профилираните телевизии. Най-много домакинства (55%) получават сигнал на кабелен оператор. Между края на 2009 г. и лятото на 2011 г. е имало стремително увеличение на цифровата телевизия, което засега достига прага на насищане, а ново завладяване на пазарите е почти невъзможно, отчита Радева.

Делът на влияние на пресата пък е естествено ограничен от факта, че в страната има ниско грамотно население. През лятото е имало сериозно нарастване на четящите хартиено съдържание, но и сега делът на нечетящите спада, но с ниски темпове, като той се връща на нивата от през 2008 г.

Челните си позиции запазват три основни всекидневника – Труд, 24 часа и Телеграф. Тези всекидневници са очевидните лидери. Сред водещите седмичници са Уикенд и 168 часа, след това се нареждат Седмичен Труд, Шоу, Трета възраст, Шок и Галерия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:07 | 07.09.22 г.
fallback