PC пазарът в Европа, Близкия Изток и Африка (EMEA) се е свил по данни на анализаторската компания IDC според очакванията. Между октомври и декември 2011 г. браншът е продал в региона 29,8 млн. компютъра, с 6,5% по-малко от същия период година по-рано. Спадът се обуславя от анализаторите с продължаващото ниско търсене от потребителите и слабите корпоративни продажби.
„Със спад в PC продажбите за пети пореден път, Западна Европа остава най-засегнатият регион“, казва Естер Морви, изследователски мениджър в IDC, цитиран в съобщението за пресата. В потребителския сегмент са били доставени 16,1% по-малко компютри, а компаниите са закупили с 5,2% по-малко компютри, отколкото от октомври до декември 2010-та.
Преди всичко разширяването на еврокризата е отслабило търсенето. Освен разполагаемия приход на потребителите са се свили и бюджетите на компаниите. Конкуренцията от други устройства, като таблети, също влияе негативно. Браншът например е продал с 48,8% по-малко нетбуци през четвъртото тримесечие на годишна база.
Според IDC и през четвъртото тримесечие Hewlett-Packard е с най-много продажби в EMEA. За този период концернът е продал 6 млн. компютри, което съответства на пазарен дял от 20,2% (спад от 0,6%). Въпреки спадащите продажби Acer защитава своето второ място пред Dell, който пък е увеличил продажбите си с 4,9%. На четвърто място е Asus, а на пето - Lenovo, която с 35,5% отбелязва най-големия ръст.
2011-а браншът приключи със 103 млн. продадени компютри в EMEA. Спрямо предходната година това е отстъпление със 7%.
IDC: ТОП 5 на PC производителите в EMEA за четвъртото тримесечие | |||||
---|---|---|---|---|---|
Производител | Продажби през 4 тримесечие 2010 г | Пазарен дял | Продажби през 4 тримесечие 2011 г | Пазарен дял | Промяна на годишна база |
Hewlett-Packard | 6,62 млн. | 20,80% | 6,03 млн. | 20,20% | -8,80% |
Acer | 4,76 млн. | 15,00% | 3,60 млн. | 12,10% | -24,40% |
Dell | 3,15 млн. | 9,90% | 3,30 млн. | 11,10% | 4,90% |
Asus | 2,86 млн. | 9,00% | 3,28 млн. | 11,00% | 14,70% |
Lenovo | 1,79 млн. | 5,60% | 2,43 млн. | 8,10% | 35,50% |
Други | 12,67 млн. | 39,80% | 11,15 млн. | 37,40% | -12,10% |
Общо | 31,85 млн. | 100,00% | 29,79 млн. | 100,00% | -6,50% |