След като в края на миналия месец в Националния съвет по саморегулация са подадени две жалби за подвеждаща реклама и за рекламни съобщения, нарушаващи националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България, днес съветът излезе с решения по казусите.
Според жалбоподателите критикуваните реклами представят некоректно продуктите, създават некоректни асоциации и увреждат доброто име и доверието към конкурентите.
„От гледна точка на същественото влияние на рекламата върху обществото и бизнеса, е от значение рекламните форми да бъдат съобразени с етични правила и норми, които да гарантират коректно, изчерпателно и обективно представяне на информацията, без да подвеждат аудиторията“, заяви председателят на етичната комисия Гриша Камбуров, цитиран в прессъобщение на неправителствената организация.
В жалба за телевизионна реклама на Blizoo Fiber Power, се твърди, че рекламното съдържание подвежда и заблуждава публиката и също така представя неуместни сравнения с услуги на конкурентни компании. Като доказателство жалбоподателят е посочил линк в сайта за генериране на видео съдържание YouTube, на който може да бъде изгледан рекламният клип Blizoo Fiber Power и се е позовал на различни текстове от Етичния кодекс.
Етичната комисия e решила, че жалбата е основателна по отношение на нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Рекламата нарушава чл. 5.1 и чл. 5.3 от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.
Комисията препоръчва на „Близу Медиа енд Броудбенд” ЕАД да коригира търговската комуникация в съответствие с Етичния кодекс, като в посланието сравнението за бързината на оптичния интернет BLIZOO FIBER POWER се уточни, че става дума за бързина „До 15х (пъти) по-бърз от ADSL” и бъде ясно посочено, че става въпрос за осреднени стойности, като се укаже и коя стойност е осреднявана. При невъзможност за изпълнение на тази препоръка дружеството следва да спре разпространението на търговската комуникация.
В друга жалба, която касае телевизионна реклама на Муколизин, продукт на „Актавис” ЕАД, се твърди, че в рекламата липсва социална отговорност. Според жалбоподателя изпълнението на песента “Високи сини планини” в рекламата създава грешна представа у децата, които са основни потребители на продукта Муколизин и навежда на грешни асоциации.
Етичната комисия е на мнение, че жалбата е основателна, като отбелязва, че социалната отговорност на търговската комуникация на едно дружество следва да отразява и социалните нагласи и възприятия на обществото, което в случая не е така. В тази връзка Етичната комисия препоръчва на „Актавис” ЕАД да спре разпространението на търговската комуникация.
Националният съвет за саморегулация (НСС) е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е да обединява рекламна индустрия зад дефиницията и спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации.