Настоящата година трябваше да бъде годината на завръщането на първичните публични предлагания. През първите шест месеца действително IPO пазарът беше по-силен, отколкото преди рецесията.
Дълговата криза в еврозоната обаче пресече този процес. Компании като Groupon, LinkedIn и Zynga, която излезе на борсата в петък, привлякоха интерес, но като цяло техните IPO-та не оправдаха очакванията, пише BusinessInsider.
Данни на Renaissance Capital показват, че акциите на технологичните компании, които са станали публични в последните 12 месеца, са паднали с 15%. Донякъде тези спадове са породени от пониженията на пазарите в глобален мащаб, посочват от компанията.
Статистиката показва още, че 66 компании са се отказали от плановете си да наберат средства чрез първично предлагане на акции през 2011 г. Книжата на две трети от тези, които са поели риска обаче, се търгуват под офертната им цена.
Миналата седмица трябваше да бъде най-натоварената за IPO пазара от ноември 2007 г. насам, но това не се случи, отбелязва изданието. Едно от най-очакваните първични публични предлагания – това на Zynga, приключи със смесен успех. Компанията набра 1 млрд. долара от пазара, но в първия ден на борсова търговия цената на акциите се понижи до 9,5 долара за брой. При поръчките за IPO-то бе достигнато ниво от 10 долара за акция.
Други шест компании, които дебютираха на борсата миналата седмица, набраха по-малко средства от очакваното. Акциите на две от тях - Bonanza Creek Energy Inc. и Sanchez Energy Corp., вече са със съответно 20 и 16% под офертните цени.
Реалността на IPO пазара вероятно ще даде възможност на активните инвеститори да купуват акции по-евтино, тъй като желаещите да станат публични компании ще преосмислят равнището на офертните цени.
Дълговата криза обаче вероятно ще откаже от излизане на борсата много компании или поне ще поохлади очакванията им за пазара.