РС пазарът в България спада с 15% през третото календарно тримесечие на 2011 г. в сравнение със същия период на предходната година. Понижено търсене от страна както на бизнеса, така и на домашните потребители превърнаха периода между юли и септември в най-слабото тримесечие за последните две години, се казва в анализ на глобалната компания за пазарни проучвания IDC.
През периода с 22,7% се е сринал пазарът на преносими компютри в сравнение със същия период на миналата година. Недостатъчно търсене в големите търговски вериги, липса на големи държавни търгове, както и занижен интерес от страна на мобилните оператори са сред основните причини за спада. Над 70% е делът на лаптопите в общия РС пазар. На този етап таблетите не влияят сериозно на пазара на преносими компютри в България, но с понижаването на цените ситуацията ще се промени. Пазарът на настолни компютри отбеляза ръст от 11,7% в сравнение с третото тримесечие на предходната година, но все още е много под нивата дори на кризисната 2009 г. Причина за ръста са доставките по няколко големи търга. Кризата ускори консолидацията на българския РС пазар. В сегмента на лаптопите лидери са Acer, Dell и HP, които контролират над половината от продажбите, а тенденцията е водещите доставчици да увеличават пазарния си дял. От ключово значение за успеха са агресивните цени в ниския клас, които привличат масовия потребител в търговските вериги. Средната цена на лаптоп в България е по-ниска от цената на настолен компютър в Западна Европа. “2011 година ще се окаже най-лоша за РС пазара в България от началото на кризата досега. В традиционно най-силното четвърто тримесечие, както и в началото на следващата година световният недостиг на твърди дискове ще окаже допълнителен натиск върху местния пазар”, коментира Евелин Стоев, старши анализатор в IDC България.