Германският производител на домакинска техника Siemens-Bosch се бори в Китай срещу спад на доверието към имиджа си, след като хиляди блогъри се ядосаха от нескопосания подход на европейците към интернет медиите, пише в днешния си брой германският икономически всекидневник Handelsblatt.
„Siemens се отнася арогантно като китайско държавно предприятие“, казва пред вестника известният блогър и публицист Луо Йънгхао. „Изглежда, че компанията не е подготвена за епохата на Twitter и Facebook“.
Междувременно няколко милиона китайци проследяват шумната кавга между недоволните купувачи на хладилници и компанията. И всеки, които вече е имал лош опит с марката Siemens, се чувства длъжен да сподели колко лошо качество имат германските устройства.
Първопричина за скандала са два уреда на Siemens, които притежава Луо. Той е известен в цял Китай – появява се по телевизията, написал е бестселър на мотивационна тема („Моята борба") и от 2004 г. насам събра вярна тълпа читатели и последователи. Микроблогът му, китайската версия на Twitter, се следва от над 1 млн. читатели.
На 27-и септември Луо се оплаква именно там от два продукта на Siemens-Bosch. Вратата на хладилника му не можела да се затваря, а при центрофуга пералнята машина се премествала с повече от 10 сантиметра от нормалното си положение. „Подобна тъпа марка няма да си купя никога повече. Японските продукти са много по-добри“, заявява той разочаровано в мрежата.
„Всъщност това е дреболия“, признава днес Луо. „Но процесът е показателен за това как Siemens се отнася към клиентите си“. Защото дни наред концернът просто мълчи за оплакванията на Луо в интернет.
В интернет общността обаче оплакването получава голям отклик. Читателите препращат първоначалното съобщение за вратата на хладилника първоначално няколко хиляди пъти, а после – над 1 млн. В Китай има над 450 млн. потребители на интернет, повечето от които са много активни. Така вратата на хладилника се превърна във вирусен маркетинг.