fallback

Журналисти оценяват с двойка свободата на словото в България

Натискът от политически или бизнес кръгове се поставя като най-сериозния проблем от пишещите

14:25 | 19.10.11 г.

Български журналисти поставят средна оценка 2,42 на свободата на словото в страната, сочи анкета сред 113 журналисти, направена от българския офис на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ-България), съобщиха от асоциацията.

Помолени да оценят доколко свободна е журналистиката при отразяването на действителността в страната, 48 от запитаните са посочили, че състоянието е лошо. Отговорите са по петобалната система, където 5 е отлична оценка за свободата на словото, 4 - добра, 3 - задоволителна,  2 – лоша и 1 - много лоша.

Според 41 журналисти свободата на словото е на задоволително ниво, а 15 я определят като много лоша. Едва четирима определят свободата на словото като отлична, а петима дават добра оценка.

Интересен резултат от анкетата е, че именно журналистите от София оценяват свободата на словото като лоша, докато участниците от останалите градове поставят задоволителна оценка.

Политическият натиск се посочва като основен проблем в работата на журналистите, като това мнение те представят не за първа година. Общо 58 от попитаните журналисти са го посочили като основен проблем за свободното си изразяване. На въпрос дали медията, в която работят, е била поставена под политически натиск, 57 са отговорили положително.

Икономически интереси пък са попречили на други 28 журналисти да си свършат нормално работата.

Анкетата на асоциацията е проведена онлайн в периода август-септември сред журналисти, работещи в печатни медии, радио, телевизия, интернет, на свободна практика и блогъри.

На въпроса допускат ли се без ограничения критики срещу рекламодателите на медиите 30 участници са отговорили положително, според 34 по-скоро не се допускат, докато 23 твърдят, че това е недопустимо в техните медии.

Преки свидетели на посегателства срещу свободата на словото са ставали 82 от участниците в анкетата.

В полето за свободни коментари и конкретни случаи на посегателства са се включили 22-ма журналисти.

Преобладават случаите за икономически натиск от рекламодатели и политически натиск с обаждания на политици на главните редактори. Двама от участниците са разказали за уволненията им след излъчването или отпечатването на материал, засягащ икономически или политически интереси.

Няколко цитата от коментарите на журналистите в анкетата (не публикуваме целите текстове поради опасения за разкриване самоличността на участвалите журналисти):

За икономическия натиск:

...сега икономическата зависимост на частните медии влияе пряко върху работата на журналистите, както и обвързаността на собствениците на медии с икономически групировки и компании...

...тясно обвързване на публикациите в много медии с факта дали определени фирми рекламират в тях...

...Спирането на публицистично предаване по една от националните ефирни телевизии след пряка намеса и заплахи за финансови санкции от фактическия собственик на банкова институция с интереси в туристическия бранш и зимните спортове...

Голяма зависимост от големи рекламодатели - примери:

...сривът на информационната система на мобилен оператор, засегнал над милион потребители, останал неотразен...

...натиск от страна на компания-рекламодател и заплаха, че рекламният договор ще бъде разтрогнат, ако медията продължи да пише критични материали...

...вербален натиск от страна на силни икономически субекти върху ръководството на медията...

...получавал съм напътствия да пиша критични материали за компании и други институции, отказващи реклама в медията, или обекти на конфликт с работодателя...

За политическия натиск:

Наложена забрана за задаване на въпроси към министри ....

...високата проводимост на компромати през медиите

...преки телефонни обаждания от висши държавни служители с указания кои новини да намерят и кои да не намерят място в изданието и как да бъдат подредени.

...чрез гневни обаждания по телефона до издателите или главния редактор от страна на засегнати министри...

Натиск върху полицая, включително и медиен, разгласил практиките за даряване на МВР и списъците с облагодетелстваните дарители...

За медийна среда - медийна концентрация в ущърб на плурализма:

...няма орган в БГ, който да следи за свободата на словото...

...публикуват едностранчиви обвинения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:36 | 12.09.22 г.
fallback