Най-скъпото нещо във всеки голям център за данни е охлаждането, а Google сякаш намери нов начин да намали разходите и енергийното потребление и откри своя нов крупен дейта център там, където е студено - във Финландия, предаде DPA.
В северната страна се планира поместването на сървъри, които ще ускорят достъпа до услугите за потребители от скандинавските страни, както и балтийските страни и Русия.
Инвестицията в новия дейта център, който е бивша стара фабрика на хартиения концерн Stora Enso, е в размер на 200 млн. долара.
За охлаждането на сървърите няма да спомага само хладният въздух - Google е модифицирала и съществуваща охладителна система, която се задвижва с вода от финландските заливи в Балтийско море. По този начин подразделението в скандинавската страна става един от най-икономичните дейта-центрове на технологичния концерн.
В северната страна охлаждане на сървъри почти не се изисква, или е минимално. Средната годишна температура е едва 2°C, а за последните 50 години през лятото има само 24 часа, през които температурите надвишават 30°C. С такива показатели икономията е такава, че новият дейта център ще бъде един от най-енергийно ефективните в света, пише днес в свой материал Wall Street Journal.
Имотът, върху който е изграден дейта центърът, е купен от Google преди две години, по-рано там са се произвеждали на хартия за полиграфически нужди. Дейта центърът се намира в малкия финландски град Хамина на брега на Балтийско море. За Google най-атрактивния момент в този случай е именно хладния финландския климат и възможността за охлаждане на сървърите на "открит" въздух.
Финландски експерти твърдят, че след Google във Финландия, в Швеция и Норвегия могат да се появят и други интернет компании, тъй като строителството на дейта центрове там е изгодно заради ниските цени на електроенергията и хладния климат. От там с информация може да се снабдяват и компаниите в близка Русия. Сред компаниите, които се визират, е и Facebook.
Огромните сървърни центрове на Google изразходват голямо количество електроенергия. През миналата година то е било 2,26 млрд. киловатчаса, за да се захранват офисите на компанията по света, което е еквивалента на енергията, изразходвана от 200 хиляди домове. През 2010-та година 25% от тази енергия са били зелена енергия, като през настоящата година делът вече ще е 35%.