Нарастващата популярност на таблетите ще спъва все повече продажбите на персонални компютри, смятат анализатори. Заради тази тенденция авторитетната изследователска компания Gartner намали за пореден път тази година рязко прогнозите си за растежа на глобалния пазар на персонални компютри до 3,8 на сто, предаде Ройтерс.
Предишната прогноза от юли беше за ръст от 9,3 процента, напомня агенцията.
Според Gartner причина за ревизията е забавянето в икономиките на Западна Европа и на САЩ. Другият мотив за променената оценка е силният интерес и пренасочване на потребителите към ползването на таблети.
Анализаторите признават, че таблетите променят пазарите по-бързо и силно от първоначално очакваното. "Задълбочаващата се песимистична прогноза за икономиката кара потребителите и бизнесът да бъдат предпазливи, както в Европа, така и в САЩ", коментира Ранджит Атуол от Gartner. Анализаторите очакват в резултат потребителите да свият харченето си за такава техника. Подобна е прогнозата и за бизнеса, но в по-малка степен.
„В дългосрочен план за производителите е особено обезпокоително, че младото поколение вече не се спира като първо решение за покупка на лаптоп или PC“, казва Атуол. И решението на Hewlett-Packard да отдели бизнеса си с компютри показва колко сериозна е тази тенденция, смятат от Gartner. В този сегмент американската компания е втора по пазарен дял след поглъщането на Compaq през 2002 г., като част от серията мерки за отдръпване от потребителския пазар. Това включваше и загубата на конкуренция на TouchPad таблета в ожесточена конкуренция с Apple, посочват от Gartner.
Вторият по продажби на персонални компютри в света - Acer Inc.– обяви през миналия месец първата си загуба за тримесечие в своята история и посочи, че е малко вероятно да излезе от негативната ситуация до края на годината.
И за идващата година компанията намалява прогнозата си, но все пак експертите смятат, че ще има ръст от почти 11%. В своите прогнози Gartner взима под внимание само десктопи и лаптопи, а все по-популярните таблети са предмет на отделно проучване.
Според различни анализатори, цитирани от Ройтерс, до края на 2011 г. ще бъдат продадени малко под 400 млн. компютъра, а общите продажби на таблети и смартфони ще са близо 500 млн. Прогнозите са, че разликата между двете продуктови категории ще продължи да се увеличава, като през 2013 г. тя ще е почти двойна.