fallback

Apple влага 1 млрд. долара в завод на Sharp

Инвестицията е следваща битка от патентната война – за да намали зависимостта си от Samsung, компанията на Стив Джобс търси нови доставчици

10:03 | 18.08.11 г. 4
Автор - снимка
Създател

Apple търси диверсификация на доставките си. Снимка: Ройтерс

Американският технологичен гигант Apple може да инвестира 1 млрд. долара в завода за дисплеи за таблети на Sharp Corp. в Камеяма, префектура Мие, предаде Ройтерс, цитирайки MF Global FXA Securities.

Инвестицията е продиктувана от все по-ескалиращото напрежение между технологичните концерни Apple и Samsung. От една страна те са конкуренти на световните пазари, но от друга са и партньори, тъй като Samsung е най-важният доставчик на Apple на електронни части като чипове за памет и дисплеи.

От Sharp засега не коментират появилата се информация. В местните медии от края на миналата година се говори за евентуална инвестиция в размер на около 100 млрд. йени (1,3 млрд. долара).

В момента Apple се намира почти в безизходица. Според информация на влиятелното специализирано издание DigiTimes калифорнийският концерн е бил принуден заради лошо качество и забавяне на доставките от страната на предпочитания си досега партньор LG да поръча част от екраните за iPad2 при Samsung. Това, по принцип, би било практично решение, ако двете компании не се намираха в една все по-разгорещяваща се война за патенти.

През последната седмица Apple се опита да постигне забрана за продажба на конкурента на iPad - Galaxy Tab 10.1 в Европа. Забраната бе отменена само след няколко дни, а на 25-и август в Дюселдорф ще има ново заседание на съда. 

Apple обвинява корейците, че са изкопирали „робски“ iPad чак до опаковката. От своя страна, Samsung също съди Apple за нарушаване на патенти в САЩ, Европа и Азия.

Феноменалният успех на iPad изненада дори създателя му Apple. През изминалото второ тримесечие са били продадени 9,25 млн. iPad2 – двойно повече, отколкото през предходните три месеца.

Опиянението на клиентите от този нов формат компютърни устройства остави следи и във финансовите отчети на другите производители.

Пазарният изследовател Gartner обяви за второто тримесечие на 2011 г. спад на продажбите на персонални компютри с 18,9% спрямо предходната година, сегментът на мобилните мини компютри (нетбуци) също отчита спад от 53%, преди всичко за сметка на таблетите и особено на продуктите на Apple. 

Колкото по-големи са пазарните успехи обаче, толкова по-трудно става и снабдяването с части. Самият Apple, за разлика от Samsung, LG или Sony, няма нито една собствена по-голяма фабрика, а сключва дългосрочни договори за доставки, например със Samsung. 

През юни Sharp обяви, че иска да преструктурира част от завода си в Кемаяма за телевизионни монитори в производството на по-малки дисплеи. Бизнесът с плоскоекранни телевизори в световен мащаб в момента страда заради свърхкапацитети и силен натиск за намаляване на цените.

С инвестицията Apple би си осигурил гарантиран достъп до дисплеи за бъдещите поколения iPad.

През декември 2010 г., по информация на японския икономически вестник Nikkei, Apple вече вложи над 1 млрд. долара в изграждането на съвместна с Toshiba фабрика за дисплеи на iPhone. По всичко изглежда, че новата инвестиция е стъпка в посока диверсификация на доставките, коментира германското икономическо издание Handelsblatt. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:02 | 13.09.22 г.
fallback