fallback

Производителят на Blackberry ще съкращава работни места

Apple и Google изядоха пазарния дял на RIM, който ще трябва да направи драстични съкращения

16:40 | 17.06.11 г.
Автор - снимка
Създател

Таблетът Playbook  не успя да направи впечатляващ дебют. Снимка: Ройтерс

Силната конкуренция на iPhone на Apple и смартфоните с Android принуди производителя на Blackberry RIM да съкращава работни места. Компанията ще "заздрави оперативното си управление, а към това спада и намаляване на броя на служителите", обяви RIM късно в четвъртък. Колко служители ще трябва да си търсят нова работа засега не е ясно.

RIM остави зад себе си тежко финансово първо тримесечие, признава единият от двамата изпълнителни директори Джим Балсил, цитиран от Ройтерс. От април до май компанията е продала 13,2 млн. апарата с бранда Blackberry - по-малко от очакваното. От новия таблет - Playbook са продадени 500 000 броя. За сравнение: Apple е успял да пласира за същото време 18,7 млн. броя iPhone и 4,7 млн. таблети iPad.

Наистина, RIM е успял да направи повече продажби от същия период на миналата година, когато целият пазар на смартфони беше още по-свит. Спрямо предното тримесечие обаче продажбите са отчели спад с 12% до 4,9 млрд. долара - необичайно за изпитващия в момента бум бранш на смартфоните. Печалбата е спаднала с цели 26% до 695 млн. долара. 

„Спадът, който отчетохме през първото тримесечие, продължава и през вторите три месеца", заяви Балсил и намали финансовата прогноза за цялата година. Инвеститорите са шокирани: след края на борсовата търговия акциите на компанията загубиха още 15% от стойността си и така продължиха негативния тренд от последните седмици. Дори и паралелно обявената акция за обратно изкупуване на акции не можа да спре тенденцията.

RIM е сред пионерите в света на смартфоните, но проспа тенденцията с тъчскрийн дисплеите. Твърде дълго компанията залагаше на заемащите място клавиатури, докато Apple проправи пътя с големия и чувствителен на докосвания екран на iPhone. Освен това на RIM й трябваха доста месеци, за да разработи Playbook като конкуренция на iPad.

По данни на пазарния анализатор IDC не само iPhone е изпреварил устройствата Blackberry, но и Google със своята система Android, която е вградена в редица модели на различни производители. Анализаторите на IDC смятат, че пазарният дял на RIM ще продължи да пада от 14,2% тази година до 13,4% през 2015 г. Световният лидер Nokia също страда от спадащи продажби и затова сключи съюз със софтуерния гигант Microsoft.

RIM изпитва допълнителни трудности заради факта, че клиентите предпочитат по-евтини модели, от които производителя печели по-малко отколкото от своите водещи модели. Докато преди време Blackberry беше символ на бизнес класа, днес се е превърнал по-скоро в среден клас телефони. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:22 | 13.09.22 г.
fallback