„За електронното правителство винаги се е говорило много, но се е правило малко. В предишния кабинет имаше отделно министерство, което също не свърши нищо по темата“, заяви вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков по време на дискусия с ИТ бранша, посветена на електронните услуги. По думите му сега изграждането на българското електронно правителство ще започне на чисто и с европейски средства.
Вицепремиерът и представителите на ИТ бранша стигнаха до консенсус, че за създаването на електронното правителство страната има нужда от компетентен мениджър начело на звеното в Съвета по административна реформа, което се занимава с този ресор.
"Може би трябва да се назначи специален CEO (изпълнителен директор - бел. ред.) за разработването на този специфичен проект", каза Дянков и добави, че в момента тази функция се изпълнява от зам.-министъра на транспорта Първан Русинов.
„Процесите в тази сфера трябва да имат лидер, който да полага напористи усилия и на високо ниво. Не е достатъчно да се следи за отчетност, нужен ни е и координатор и политически лидер“, поясни и министърът по управление на европейските фондове Томислав Дончев.
Затова от Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) заявиха, че ще излъчат кандидатури на свои представители, които ще работят съвместно с държавния апарат за по-ефективната реализация на е-правителството.
"Бившото министерство на държавната администрация е било толкова мудно в тази област, че не е свършило никаква работа и не е успяло да усвои никакви европейски средства за тази цел. Това за нас обаче е и голям плюс, тъй като не сме наказвани от Брюксел за неусвояване на средствата и сега можем да почнем да градим електронното правителство с европейски пари", каза още Дянков.
„Имах чувството, че вече бившият транспортен министър доста се мота по тази тема и това не ми харесваше“, отговори Дянков на упрека от страна на бизнеса, че и това правителство не е направило до този момент достатъчно за развитието на електронните услуги.
За да навакса с изоставането, правителството ще се възползва от два проекта по европейската програма ОПАК, които са в напреднал стадий - „Развитие на административното обслужване по електронен път“ на стойност 18 млн. лева и срок до 2012 г. и „Подобряване на административното обслужване на потребителите по електронен път“ с обща стойност 12 млн. лева и срок до средата на 2013 г.
Двата проекта ще позволят обмяната на всички документи между държавната администрация и бизнеса, както и между самата държавна администрация, да става по електронен път, без да се изискват купища хартиени документи, подписани и подпечатани от десетки чиновници.
Бизнесът все пак се оплака на Дянков, че не е бил поканен при обсъждането и изработването на единия от двата стратегически документа – Пътната карта за е-управление.
"Чухме конкретни насоки за действие и срокове, в които ще се изпълняват определени проекти. Ако те са реални, ние сме доволни от заявеното от държавната власт", заяви председателят на Управителния съвет на БАИТ Теодор Захов.
Правителството очаква първите реални ефекти от въвеждането на електронното управление да се усетят през 2013 г., а по изчисления на транспортното министерство дигитализацията на 20 от най-използваните регистри на страната ще пести 80 млн. лв. годишно.