След месеци очакване днес най-после онлайн гигантът Google представи платформата си за мобилни плащания в Ню Йорк. Услугата е базирана на технологията NFC (Near Field Communication), съобщават Bloomberg и Wall Street Journal. Първоначално тя ще бъде достъпна само за телефони, продавани в мрежата на оператора Sprint Nextel, а първото устройство, което ще я поддържа, е Nexus S на Google.
Потребителите, които притежават поддържащите технологията устройства, ще плащат за стоки и услуги и ще се възползват от различни отстъпки, предоставяни от търговци. Google залага на NFC технологията, като oсвен телефоните, технологията трябва да бъде поддържана и от касовите апарати, на които се извършват плащанията. По новата система партньор на Google освен мобилния оператор Sprint е и издателят на кредитни карти Citibank.
Според Bloomberg Google има намерение да представи услугата първоначално в пет града - Ню Йорк, Сан Франциско, Чикаго, Лос Анджелис и Вашингтон. Компанията използва хардуер и софтуер от VeriFone Systems и ViVOtech, на които е базирана новата разплащателна система. Новата услуга за плащания ще е интересна и за маркетинг и рекламните специалисти. Още сега Google може да съставя потребителски профили от събраните в мрежата данни. когато моделът NFC се наложи, тези профили ще могат да бъдат допълвани и чрез конкретни решения за покупка от "реалния живот". Дали обаче това ще се хареса на борещите се за защита на личните данни активисти, е доста спорно. Проблемът в мобилните разплащания всъщност е липсата на единни стандарти. Наистина, компаниите, които издават кредитни карти, вече са разработили такива помежду си, но това не може да се каже за областта на мобилните разплащания.
Магазините, които ще предлагат новата услуга за заплащане, са изправени и пред проблема с ограничената целева група. Наистина смартфоните с Android са лидери на пазара, но все още е голям делът на другите смартфони, като Apple, Blackberry до Microsoft (Windows Phone 7). Защо магазинът трябва да може да приема разплащане само с Android, е трудноразбираемо.
Apple също планира подобна NFC система за мобилни разплащания. Android обаче е предпочитан от много повече производители на мобилни устройства като Motorola Mobility, Samsung и HTC, което дава конкурентно предимство на компанията като пазарно присъствие. Освен с Apple, Google ще трябва да се конкурира и с алтернативи на услугата си като ISIS, създадена от AT&T, Verizon Wireless и T-Mobile. Google обаче изпревари конкурентите си - системата на мобилните оператори ще бъде представена най-рано в началото на 2012 г.