Засиленият интерес на инвеститорите към социалните мрежи провокира редица анализатори да предупреждават, че отново се надува балон при интернет компаниите, подобен на този от 90-те години на миналия век.
Социални мрежи като Facebook и Twitter получиха изключително високи оценки при продажбата на свои акции на частни инвеститори през последната година. Еуфорията обхвана и сайтовете за групово пазаруване, начело с Groupon, а само преди дни Microsoft направи най-голямото си придобиване, плащайки 8,5 млрд. долара за софтуера за разговори през интернет Skype.
Според анализатори на The Economist истерията за придобиване на дял от интернет компании се е прехвърлила от частните на публичните пазари. Доказателство за това е първичното публично предлагане (IPO) на LinkedIn на 19 май, коментира изданието.
Преди борсовия дебют на мрежата за социални контакти за професионалисти мениджърите на IPO-то на LinkedIn определиха цена на акциите от 45 долара. Със започването на търговията с тях на Нюйоркската фондова борса тя скочи до почти 94 долара, след като инвеститорите се втурнаха да ги купуват. Във втория ден тя надмина 100 долара, вдигайки пазарната оценка на компанията до близо 10 млрд. долара.
Това е около 649 пъти повече от нетната й печалба през 2010 г. в размер от 15,4 млн. долара при приходи от 243 млн. долара. Освен това LinkedIn реализира най-голямото IPO за интернет компания от това на Google през 2004 г. насам.
Голямото предимство на LinkedIn е, че е първата сред големите американски социални мрежи, която се качва на борсата, коментира за Wall Street Journal Лий Симънс, който е анализатор в компанията за проучване на IPO-та Hoover's.
„LinkedIn имаше предимството да е първата по рода си компания, която стана публична. Ако обаче Facebook се бе листнал седмица по-рано, акциите на LinkedIn в никакъв случай нямаше да получат толкова висока оценка”, смята Симънс.
Според други анализатори забележителната пазарна оценка на LinkedIn напомня еуфорията сред инвеститорите към стартиращи интернет компании при последния балон в сектора. Пол Кедроски посочва в своя блог в Bloomberg, че космическата оценка на LinkedIn е отражение на неистовото желание на инвеститорите да спечелят от възхода на социалните мрежи, което е предвестник на следващия инвестиционен балон.
Някои инвеститори отбелязват, че опияняващата оценка на компанията е твърде завишена на фона на приходите й от 243 млн. долара за 2010 , които се очаква да се увеличат до 400 млн. долара през тази година. Освен това LinkedIn е изправена пред конкуренцията на по-големи интернет компании, като Facebook с нейните 600 млн. потребители. И докато посетителите на Facebook прекарват средно около 309 минути на сайта през март, 100-те млн. потребители на LinkedIn отделят 16 минути, показва проучване на ComScore, цитирано от Wall Street Journal.
Все пак повечето инвеститори виждат големи различия между сегашната „треска за злато” в интернет сектора и случилото се при първия интернет бум в Силициевата долина през 90-те. От една страна в момента твърде малко компании са в състояние да станат публични, а тези, които успяват, имат зад гърба си период на ръст на приходите и рентабилността.
Освен това LinkedIn е солидна компания, фокусирана върху доходоносна демографска ниша – професионалисти, които искат да управляват кариерата си активно, и за разлика от другите социални мрежи е успяла да балансира източниците на своите приходи. Те включват такси от потребителите за специални услуги, приходи от реклама и приходи от работодатели и компании за подбор на персонал, които използват услугите й за намиране талантливи кадри.
LinkedIn разполага и с впечатляващ мениджърски екип, начело с главния изпълнителен директор Джеф Уайнър.
Пред ръководството на LinkedIn обаче има сериозни предизвикателства. Ръстът на приходите досега е стабилен, но не и впечатляващ. Освен това LinkedIn трябва да се утвърди на трудни пазари като Китай, ако иска да успее, и да намери по-креативни начини за печелене на пари от своята милионна потребителска база, без да злоупотребява с доверието, което й е гласувано. За тази цел LinkedIn трябва да се справи с деликатната задача да увеличи своите приходи от реклама, без да изневери на своята идентичност като професионална социална мрежа. Ето защо Уайнър и неговият екип имат дълъг, труден път напред, за да отговарят на обезпокоително завишените очаквания на инвестиционната общност.