Необичаен начин за комуникация са използвали японски лекари в Япония, за да достигнат по-лесно до хронично болни пациенти след разрушителното земетресение и последвалата вълна цунами през март.
Докторите са ползвали платформата за микроблогове Twitter и Skype и с тяхна помощ са съобщили на пациентите откъде могат да получат животоспасяващите си лекарства. Това се е наложило, защото след труса телефонните мрежи не са работили, но интернет връзката останала стабилна, пишат докторите Иючи Тамура и Кеиичи Фукуда в свое писмо, публикувано в авторитетното медицинско списание Lancet.
Докторите са изпратили туитове (кратки съобщения в платформата) до 60 свои пациенти, като по този начин им указали откъде да получат лекарствата, необходими за предотвратяване спиране на сърдечната им дейност. Лекарите са направили това, след като са установили, че телефонните мрежи са повредени от бедствието. Тези 60 вече информирани пациента са препратили съобщението до други 100. Въпросните пациенти страдат от рядкото заболяване белодробна хипертония и се нуждаят от лекарство веднъж дневно, като то се инжектира с катетър във вена в гърлото им. Медикаментът предотвратява образуването на тромбове и спиране на сърцето. В Япония общият брой на болните от белодробна хипертония е около 1000.
„Очевидно е, че пряката човешка помощ, предоставяна заедно с услугите на социалните медии и мрежи, е особено важна и за грижите за пациентите“, пишат докторите. Благодарение на Twitter ние знаехме къде има най-голяма нужда от нас. Пратихме лекари да доставят кислород на нуждаещите се, а ние доставихме простациклин на един пациент с хеликоптер“, допълват двамата лекари.