Китайските власти затягат контрола върху интернет като създават ново ведомство, наречено Бюро за интернет информация, предаде Ройтерс.
Държавният орган ще обедини разпокъсаните до този момент агенции, надзираващи китайския интернет. Той ще допринесе за координацията между китайските министерства и други ведомства във връзка с контрола на информацията в глобалната мрежа.
Желанието на Пекин да упражнява повече контрол над гражданите си е наименувано с почти положителното наименование за „нов социален мениджмънт“. В новата служба ще работят хора от правителството, които паралелно с това ще запазят старите си работни места. Сред тях са Ван Чън, който ще е директор на новото бюро и същевременно ще си остане директор и на Информационното бюро на Държавния съвет. Чжан Синфън пък също ще работи в новата агенция и същевременно ще бъде заместник министър на обществената сигурност.
В Китай има най-много потребители на интернет в света (450 милиона). Интернет е процъфтяваща индустрия в азиатската страна и привлича инвеститори, от което искат да се възползват всички ведомства за интернет контрол. Това стана причина за влошаване на координацията между ведомствата и дори за открита война между някои от тях.
През февруари китайският президент Ху Цзинтао призова за по-строго правителствено управление на глобалната мрежа. Сега новото държавно бюро ще ръководи, координира и надзирава съответните агенции, засилващи контрола върху информациите, публикувани в китайския интернет. Новият орган ще контролира и интернет телевизиите, рекламата и игрите.
Правомощията на служителите в агенцията са доста широки. Бюрото ще контролира не само съдържанието на сайтовете, но ще регистрира домейни и интернет сайтове и ще раздава IP адреси. Освен това агенцията ще има право да издава глоби и да стартира процедури срещу сайтове и техните собственици. Китайските власти от доста време се притесняват, че интернет може да стане канал за разпространение на политически некоректни идеи и кадри. Правителството увеличи интернет цензурата в последните месеци, страхувайки се, че в интернет може да се появят призиви за бунт като тези в Близкия изток и Северна Африка.
Междувременно китайската социална мрежа Renren направи истински бум по време на IPO-то си на нюйоркската борса. Компанията успя да пласира повече от 53 млн. акции по 14 долара, като по този начин събра с емисията си 743 млн. долара. Това е почти два пъти повече от сумата, която се спрягаше преди два месеца, когато Morgan Stanley бе избрана за водещ мениджър за IPO-то, пише Financial Times.