Най-големият производител на безалкохолни напитки в света – американската компания Coca-Cola, разви поредната си супер печеливша марка, която е обаче първата й марка, дошла от развиващите се пазари.
Новината подчертава стратегията на Coca-Cola за увеличаване на продажбите в развиващите се пазари на фона на застоя в развитите икономики, пише Ройтерс.
От Coca-Cola посочват, че продажбите на китайската плодова напитка Minute Maid Pulpy са донесли над 1 млрд. долара през миналата година. По този начин китайската напитка се присъединява към 13-те други марки на Coca-Cola, които са постигнали продажби в световен мащаб от поне 1 млрд. долара, като в това число влизат още Coke Zero и Diet Coke.
Това обаче е първият случай, в който марка на Coca-Cola, разработена и пусната първо на развиващите се пазари, достига продажби от 1 млрд. долара, посочва Андрес Кийгър, който отговаря за маркетинговите комуникации на компанията в Китай.
„Това, което прави тази марка важна за нас, е, че тя бе развита тук, в един развиващ се пазар, което на свой ред е важно свидетелство за Китай", посочва той пред Ройтерс.
Постигнатите резултати са и свидетелство за решимостта на Coca-Cola да увеличи влиянието си на пазар с 1,3 млрд. потребители, какъвто е китайският. През март 2009 китайското правителството реши да блокира опитите на Coca-Cola да закупи китайския производител на напитки Huiyuan срещу сумата от 2,4 млрд. долара заради опасения за нарушаване на конкуренцията.
Марката Minute Maid Pulpy, разработена и пусната на пазара в Китай през 2005 г., вече присъства и на 18 външни пазара, включително в Алжир, Мексико, Малайзия и Виетнам.
Според анализатори тенденцията да се разработват нови продукти в Китай и да се изнасят след това в други страни вероятно ще се засили през идните години.
„Китай ще бъде използван като лаборатория за тестването на нови храни и напитки, защото е огромен пазар с разнообразно население. Ако един продукт може да успее в Китай, най-вероятно ще пробие и в чужбина“, смята Мари Дзян, която е анализатор в Pacific Epoch.
Пазарът на плодови напитки в Китай се очаква да се разрасне повече от два пъти до 23,9 млрд. долара приходи до 2015 г., според прогнози на Euromonitor International.
Coca-Cola вижда огромен потенциал за своите напитки в Китай, където потреблението на глава от населението е само 32 бутилки от продуктите на компанията на година година в сравнение със 150 в Хонконг и повече от 500 в САЩ.