Най-голямата китайска компания за електронна търговия - Alibaba Group Holding Ltd., заедно със свои финансови партньори, планира да инвестира до 30 млрд. юана (4,6 млрд. долара) в изграждането на верига от складове в цялата страна с цел ускоряване на доставката на продукти.
Предвижда се да бъдат построени складове с площ 3 млн. кв. м в близост до Пекин, Шанхай и Гуанджоу, съобщават от Alibaba в изявление, цитирано от Bloomberg. Главният директор „Стратегии” на компанията Дзън Мин казва, че планираната инвестиция в размер между 20 и 30 млрд. юана ще бъде реализирана в рамките на три до пет години.
Веригата от складове има за цел да помогне на базираната в град Ханджоу Alibaba, чийто най-голям акционер е Yahoo! Inc., да постигне 10-годишната си цел да доставя онлайн поръчките в Китай в рамките на 8 часа. Компанията е изправена пред нарастваща конкуренция, след като компании като Baidu Inc. и Tencent Holdings Ltd. разширяват услугите си с електронна търговия.
„Има затруднения, защото електронната търговия расте толкова бързо, че надхвърля възможностите на местните логистични компании”, коментира Дзън пред репортери в Пекин. Той отказва да посочи кои са финансовите партньори на Alibaba.
Компанията, сред чиито подразделения са Alibaba.com Ltd. и Taobao.com, прогнозира, че ходът й може да задейства инвестиции в логистика в сектора в Китай на обща стойност над 15 млрд. долара.
През 2007 г. Alibaba Group отдели подразделението си Alibaba.com чрез листване в Хонконг на стойност 1,7 млрд. долара – най-голямото първично публично предлагане на интернет компания след дебюта на Google Inc. през 2004 г. През 2005 г. Yahoo плати 1 млрд. долара, заедно със свои активи в Китай, за придобиването на дял от 39% в Alibaba Group.
Taobao.com е най-големият сайт за онлайн пазаруване в Китай с пазарен дял от над 80% през 2009 г., по данни на iResearch. Alibaba.com се използва от компании, сред които и Wal-Mart Stores Inc. и Procter & Gamble Co., за намирането на доставчици.
Ежедневните поръчки в Taobao.com се очаква да нараснат два пъти до 20 млн. следващата година, спрямо 8 млн. към момента. Alibaba може да изпревари Wal-Mart по продажби след по-малко от 10 години, заяви председателят на групата Джак Ма.