Искате ли да си поиграете в ролята на централна банка? Европейската централна банка (ЕЦБ) вече дава такава възможност - на сайта на институцията са пуснати две онлайн игри, в които всеки може да определя лихвите и да наблюдава ужасните последици от погрешно взето решение, пише вестник Handelsblatt.
Играта е създадена за ученици и студенти и е насочена "предимно към млади хора на възраст между 18 и 25 години", обясняват от банката.
Симулацията дава възможност един срещу друг да играят отбори от множество училища. За период от осем години отборите трябва всяко тримесечие да вземат решение за определяне на лихвите и да наблюдават как решението повлиява на инфлацията и икономиката.
Реалната ситуация не може да се възпроизведе изцяло, тъй като компютърът сам избира изходния вариант. Ако обаче се започне с донякъде реалистични условия като лихва от 1,25% през първото тримесечие на 2011 г., то трябва да се действа бързо. При постепенно повишаване на лихвата с един процентен пункт за една година се стига до инфлация от 3,5%.
„Можеш и по-добре“, коментира виртуалният ръководител на играта, след като играчът за три последователни тримесечия е повишил лихвата с общо 1,5 процентни пункта до 3,75%. В резултат инфлацията все още е над 3%, а медиите недоволстват, че „високата инфлация изяжда доходите на работниците“.
В определен момент обаче играта трябва да оправдае сегашната политика на ниски лихви на ЕЦБ и в средата на 2013 г. при лихва от 4,25% се спуква балон в сектора на недвижимите имоти. Цените на жилищата се сриват, а икономическият растеж се забавя. В този ситуация изчакването се наказва - наистина инфлацията намалява, но бавният растеж се превръща в рецесия.
В крайна сметка като поука от играта се извежда, че е трудно да си централна банка. В период, когато политиците прехвърлят на ЕЦБ отговорността за спасяването на еврото и в същото време се вихри остър спор за купуването на държавни облигации, подобно заключение не може да навреди, отбелязва изданието.