Рекламният пазар всеки ден става свидетел на множество иновации, които демонистрират огромния потенциал на бизнеса да достига до потребителите по всевъзможни начини.
Един все още сравнително малко разработен канал, който крие огромни възможности, е мобилната реклама, коментираха участниците на Webit Expo & Conferences 2010, което се провежда с медийното партньорство на Investor.bg.
Те цитираха множество възможности за мобилно комуникиране на дадена марка, за разпращане на рекламни съобщения чрез мобилния телефон, за използването му като средство за разплащане, които обаче все още не са приложени на практика или се използват на много малко пазари.
Неограничени възможности
Сред възможните формати участниците посочиха рекламно съобщение преди или след осъществяването на разговора, при което потребителите ползват преференциални цени за разговор.
По думите на Арда Кертмелиоглу, основател и маркетинг директор на турската компания за мобилен маркетинг mobilera, голяма част от потребителите, особено младите, биха се съгласили да слушат рекламни съобщения срещу възможността да говорят на половин цена или безплатно.
Съзнавайки техните неограничени възможности, от началото на масовата употреба на мобилните телефони специалистите търсят начин за алтернативни приложения като разпращане на съобщения, PR, маркетингови цели.
Идеята за рекламното приложение на мобилните технологии обаче тепърва започва да се осъзнава от пазара в своята същност, коментира Ник Уигин, директор Рекламна Стратегия & Партньорства в Ericsson. Той коментира, че вече е възможно да се купува рекламно пространство в рамките на съдържанието на мобилните устройства.
Участниците коментираха, че е трудно да се определи какъв е обемът на мобилната реклама в момента. Това се затруднява още повече от факта, че няма ясни стандарти за дефиниране какво включва тя – кои конкретни формати, влизат ли рингтонове и т. н.
Създаването на такива стандарти обаче може да доведе до внезапен ръст на този сегмент. Уигин даде пример с обема на онлайн рекламата, който се е повишил за кратко време от 1% до 10% от общия рекламен пазар в момента, в който е създаден стандарт за купуването на реклама.
Сега същото ще се случи и с мобилната реклама, смята той.
SMS училища
Том Боуман, вицепрезидент Стратегия, операции и глобални рекламни продажби в BBC Worldwide, коментира, че мобилните технологии създават цели нови пазари. Той даде пример с практиката в някои части на света мобилните телефони да се използват за езиково обучение, при което обучаващите се получават и могат да се упражнавят с различни материали чрез мобилния си телефон.
В някои африкански страни например компаниите превеждат заплатата на служителите си директно на мобилните телефони, които все по-често се използват като средство за плащане на различни стоки и услуги.
В Южна Корея пък обичайна практика е кредитните карти да са асоциирани с мобилния телефон, при което потребителите въобще не разполагат физически с карта, а извършват всички плащания чрез телефона.
Кертмелиоглу каза, че в Турция в момента се провежда пилотен проект с участието на множество потребители, които могат да пазаруват всякакви стоки у услуги чрез мобилния си телефон. Покупките са на единична стойност не по-голяма от 15 евро, като месечният лимит на покупки е ограничен с цел безопасност до 150 евро. По думите му проектът има голям успех и преди няколко дни максималната единична стойност е повишена до 50 евро.
Всички покупки се начисляват на месечната сметка на потребителя, която той заплаща, заедно с таксата за разговор накрая на месеца.
Пренебрежимо малки
Разбира се съществува рискът потребителят въобще да не плати сметката си, за което в момента се търси сигурно решение, но потенциалът на тази услуга е огромен, каза той.
Според него съществуват редица причини тези практики да не са широко разпространени в много държави. Основната от тях е стратегията на мобилните оператори, които са ключов фактор за развитието на този пазар. Те генерират огромни приходи от основната си дейност, така че, поне в началото, възможностите за печалби от мобилна реклама и мобилни разплащания, са пренебрежимо малки спрямо техния мащаб.
Като пример той каза, че в отдела за мобилна реклама на турския телеком Turkcell работят 35 служители. За сравнение в повечето телекомуникационни компании в Централна и Източна Европа такъв отдел няма или ако има той е представляван от "един човек, а в някои случаи половин човек", който извършва тази дейност наред с други задачи.
Наред с това съществува и необходимост от стандарти, регулации, обучение и целенасочено развитие на сегмента и приложенията, коментираха лекторите.