Интернет компанията Google ще се опита да създаде алтернатива на официалните статистически данни за инфлацията. Това ще стане чрез разработване на ценови индекс, който ще се съставя на база данни от голям брой интернет магазини, съобщава Financial Times.
Главният икономист на Google Хал Вариан си е поставил за цел да покаже колко по-лесно могат да се събират икономически данни чрез използването на онлайн източници. Той обаче обяви, че на този етап индексът на Google е в процес на разработка и няма окончателно решение дали данните от него ще бъдат публикувани.
Към момента официалните индекси на потребителските цени се съставят след събиране на данни на ръка от магазини, като инфлацията се публикува месечно, но със забавяне от няколко седмици спрямо месеца, за който се отнасят.
Вариан посочва, че в настоящата ситуация инфлационният индекс на Google - Google Price Index, посочва ясен дефлационен тренд на американския пазар за онлайн покупки. Това се наблюдавало от миналата Коледа насам.
„Картината е доста различна от това, което се наблюдава във Великобритания, където има лек инфлационен тренд“, обяснява Вариан. Това според него се дължи на обезценката на британската лира.
Все още индексът на Google не може да се приеме като директен заместител на традиционните инфлационни индекси, тъй като стоките, търгувани онлайн, се различават от тези в широката икономика. Освен това има и разлика в относителните тегла на отделните продукти в инфлационната кошница.
Така например домакинските разходи заемат около 40% от официалната потребителска кошница на американската статистика и едва 18% от тази на Google Price Index.