Световният рекламен пазар ще нарасне с 3,5% през 2010 г. спрямо 2009 и ще достигне стойност от 447,5 млрд. долара, сочи нова прогноза на рекламната и маркетингова агенция ZenithOptimedia, цитирана от AP.
Това представлява ревизия в положителна посока спрямо предишната прогноза на компанията, направена през април, за ръст от 2,2 на сто.
Нарастването на разходите за реклама на компаниите се свързва главно с възстановяване на рекламната индустрия в Северна Америка и Западна Европа, където се оказа, че рекламните бюджети нарастват по-бързо, отколкото се очакваше в началото на годината.
Очакванията на компанията по региони:
- Северна Америка – ръст от 1,3% до 158,6 млрд. долара (с 1,1% растеж за САЩ и 5,4% ръст за Канада);
- Западна Европа – покачване от 2,2% до 102,1 млрд. долара;
- Тихоокеанска Азия – ръст от 5,8% до 106,2 млрд. долара (изключение от общата картина прави Япония);
- Латинска Америка – ръст от 7% до 31 млрд. долара;
- Централна и Източна Европа – повишение от 7% до 27,1 млрд. долара;
- Африка, Близък Изток и други региони – ръст от 6,9% до 22,7 млрд. долара.
За 2011 г. предвижданията са за растеж на световния рекламен пазар от средно 4,5 на сто, който ще бъде последван от покачване от 5,3 на сто за 2012 г.
По оценки на компанията разходите за онлайн реклама ще продължат да нарастват по-бързо от общия пазар и ще достигнат дял от 17% през 2012 г. спрямо 10,5% за 2008 г.
За сметка на това вестниците ще загубят от пазарния си дял, който ще падне до 19,2% през 2012 г. спрямо 23% за 2009 г.
Основен двигател на интернет сегмента ще продължат да бъдат платените резултати при търсене.
В САЩ мобилната реклама и социалните мрежи ще растат по-бързо спрямо всички други онлайн формати. Мобилната реклама ще отбележи средно годишно покачване от 43% за периода 2009-2012 г., а рекламите в социални медии ще расте с по средно 30% на година за същия период.
Що се отнася до телевизията, тя се справя сравнително добре във времената на криза, като потребителите прекарват повече време у дома пред телевизора, ограничавайки голяма част от другите си разходи за развлечения. С помощта на развиващите се пазари общият пазар на телевизионна реклама се очаква да достигне дял от 40,8% през 2012 г. спрямо 39,2% за 2009 г.