Интернет компанията Amazon е увеличила тройно пазарния си дял при продажбите на музика онлайн в САЩ през последните две години, предаде Fortune.
Проучване на изследователската компания NPD Group показа, че подразделението на Amazon за продажба на музика в интернет - AmazonMP3, е продало 11,6% от музикалните файлове във формат mp3, които са били изтеглени от потребителите в САЩ през първото тримесечие.
За сравнение, през 2008 г. делът на базираната в Сиатъл компания е бил 4%, след което се е повишил до 8% през 2009 г.
Безспорен лидер в продажбите на дигитална музика по интернет обаче си остава магазина на Apple – iTunes. На него се падат 69,9% от всички продажби през първото тримесечие на тази година.
Останалите три компании в топ 5 са Zune, Walmart и Napster, като на тях се пада пазарен дял от порядъка на 1-2%. Сред всички тях обаче Amazon е тази, която увеличава най-значително пазарното си присъствие през последните години.
Според анализатори това може да се дължи на увеличените продажби на мобилни телефони с операционната система на Google – Android. Те позволяват на потребителите да си купуват музика във формата mp3 от произволен онлайн магазин, а не само от iTunes, както е в случая с телефона на Apple iPhone.
Въпреки голямата популярност на iPhone и таблетния компютър на Apple iPad пазарният дял на iTunes при продажбите на дребно остава по същество почти без промяна през последната година.
Apple и Amazon заедно контролират близо 82% от бизнеса с продажбите на дигитална музика, а това може да привлече вниманието на регулаторите за защита на конкуренцията в САЩ.
Ако се разглеждат заедно продажбите на музикални дискове и mp3, на Apple се пада пазарен дял от 28%, което е с 4 процентни пункта повече спрямо първото тримесечие на 2009 г. След iTunes на второто място заедно се нареждат Amazon и Wal-Mart с пазарен дял от по 12%. При Amazon отчетеното за последната година увеличение е в размер на 5 базисни пункта.