Когато пазаруват във физически магазини, 54% от българите предпочитат да плащат в брой, а 52% избират плащане с карта при суми над 1500 лв. Това показва проучване на Visa и EVO GROUP от май. По данни на компанията за картови разплащания особено остро липсата на дигитални разплащания се усеща на пазари и базари (42%), във фризьорски и козметични салони (45%), при таксиметровите услуги (42%), при посещение на лекар, зъболекар и физиотерапевт (35%).
Потребителите в Югоизточна Европа имат положителна нагласа към дигиталното плащане и една пета от участвалите в проучването съобщават, че са си тръгвали от магазин, в който не могат да платят безкешово.
В България на хиляда души има по 16 ПОС терминала при 33 средно за Европейския съюз.
„България е страната в ЕС, в която наситеността с ПОС терминали, тоест възможност да се плаща с банкова карта, е най-ниска", обяви Каталин Крецу, генерален мениджър на Visa за България, Румъния, Словения и Хърватия.
Според Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, очакванията на хората да могат да платят с карта са се засилили допълнително по време на пандемията, но тя смята, че все още малките фирми се нуждаят от обучение по темата, особено тези, които имат електронни магазини.
Крецу потвърди, че туристите, които идват в България, са от дестинации, където са свикнали да се разплащат безкешово, и почти не носят пари в брой. Той е на мнение, че ако се приемат повече картови разплащания, свързани с туристическата индустрия, ще се увеличат приходите на държавата и ще се намали „сивата“ икономика.
Диана Митева, изпълнителен директор на Банка ДСК, обяви, че ако през 2017 г. пращанията с карти на кредитната институция извън клоновете са били 40% от всички, тази година са 70%. Според Димитър Пенков, ръководител Банкиране на дребно в УниКредит Булбанк, през последната година има сериозен ръст на картовите плащания, като конкретно в София почти няма ресторант и такси, в които не може да се плати безкешово.
По думите на Мариела Атанасова, директор „Индивидуално банкиране“ в ОББ, през последните 20 години е изминат дълъг път, когато едва 3% от плащанията са били през ПОС терминал, а сега вече са 33%.
"Вече не говорим дали да се плаща безкешово, а как", допълни тя, като посочи, че не за всеки потребител е удобно да вади портфейл, да търси карта, а през телефона става най-бързо. Атанасова се надява, че от страна на държавата ще има помощ за микротърговците.
Теодор Петров, директор „Картови разплащания“ във Fibank, засегна въпроса с картовите разплащания при влизане на България в еврозоната и потвърди, че банките са готови за миграция и това ще улесни търговците.
Нагласи за дигитално разплащане
Проучване на Visa от ноември показва, че в региона на Югоизточна Европа с най-голямо желание да плащат с телефона са румънците - 81%, следвани от българите - 74%, хърватите и словаците - по 72%, и поляците - 71%.
Българите са склонни да добавят картата си към приложения в категориите транспорт (21%), пътуване (33%), стрийминг платформи (27%), доставка на храна (32%). Общо 34% от българите на възраст 18 - 24 г. са добавили разплащателните си карти към поне едно приложение. За същата група румънци процентът е 82%, при словаците е 80%, а при унгарците е 76%.
В същото време плащането чрез телефона не е припознато само от поколението Z (родени след средата на 90-те години на ХХ век докъм 2010 г.) и милениълите (родените 1981 - 1996). Общо 7 от 10 анкетирани на възраст 45 - 54 г. знаят за тази възможност, а 19% се и възползват.
По Коледа 26% от анкетираните планират да използват мобилни разплащания при пазаруването, а 13% - по време на разпродажбите след Нова година.