Започва невинно. Изтегляте приложение и то иска вашето разрешение да Ви изпраща изкачващи известия. „Разбира се“, мислиш. Каква вреда може да произтече от това? Бих искал да знам кога пристига пратката ми или буритото ми е готово. Но след това изтегляте още приложения и всички те се нуждаят от вашето разрешение, за да ви изпращат известия, и преди да се усетите Вашият екран е пълен с приложения, които настояват за вашето внимание, пише в свой коментар за The Verge Алисън Джонсън.
Приложенията никога не млъкват. Те са жадни за взаимодействие. Те искат да знаете, че любимите ви артикули са в разпродажба, че не сте тренирали испанския си език днес, че шофьорът Ви от фирмата за доставки е на пет спирки, че детето Ви в детската градина току-що е „избухнало“ – цял ден, всичко наведнъж. Добре дошли на място, където всички живеем, място, наречено “Адът на известията”.
Невинаги сме живели тук. Известно време компании като Apple не позволяваха на разработчиците на приложения да си играят със силата да привличат нашето внимание по всяко време на деня. Те настояваха, че силата трябва да се използва за добро, а не за зло. Това не продължи дълго. Разработчиците на приложения вече имат право да ни изпращат маркетингови известия, стига да сме се съгласили. И познайте какво: ако сте избрали да получавате каквито и да било известия, значи сте избрали много от тях Обаждането вече идва дори от собствената компания – Apple рекламира услугите си в менютата с настройки, а Samsung се опитва да Ви продаде нов телефон... докато използвате телефона си Samsung. Наистина няма къде да се скриете.
Проблемът не е само в рекламите. Дигиталните асистенти на нашите телефони се опитват усилено да научат нашето поведение и да предвидят всяка наша стъпка. Вероятно защото са роботи, те наистина не разбират кое е полезно и кое не. Например, когато Siri види, че имам полет в календара си, предлага пряк път за поставяне на телефона ми в самолетен режим. Пътят към ада на уведомленията е постлан с дигитални асистенти с добри намерения.
Това не е асистент, но Google Photos често извършва престъплението на уведомяване. Винаги научава нови трикове, като например как да разпознае бира или лате има на снимка, и след това Ви досажда да погледнете как може да идентифицира всички направени от вас снимки на бира и лате.
Разработчиците на нашите операционни системи не са напълно безразлични към страданието ни; хвърлиха ни няколко спасителни въжета. В iOS можете да имате известия, които не са чувствителни към времето, събирани в ежедневно обобщение и доставяни веднъж на ден. Можете също така да настроите режими на фокус - чийто потребителски интерфейс е своеобразен ад - или да накарате някои приложения да доставят известия тихо, освен ако не са чувствителни към времето. Но ако направите това, първо трябва да решите истинска загадка.
„Опитах това веднъж с Amazon. Мислех, че съм го конфигурирала така, че да получавам известия само когато пристигне пакет. Явно съм направила това погрешно, защото една поръчка с хранителни стоки престоя пред дома ми пет часа в нощта на 4 юли. Сега позволявам на Amazon да ми изпраща толкова известия, колкото иска“, пише Джонсън. Това обобщава ситуацията ни: попаднали сме в ада на известията и спасение няма да има. Разполагаме с няколко оскъдни инструмента, но отговорността да намерим изход е върху нас. Докато не разбера настройките си за известия, знам, че съм тук за дълъг период от време. Засега е просто утеха да знам, че има и други с мен, защото мизерията обича компания.
Това обобщава ситуацията: попаднали сме в ада на известията и няма да има спасение. Разполагаме с няколко оскъдни инструмента в ръцете си, но отговорността е върху самите нас да намерим изхода.