20 януари 2016 г., Давос. Курортът за зимни спортове в швейцарските планини, както всяка година, е място на Световния икономически форум - конгрес, на който се срещат величия от политиката и бизнеса. Тук се срещат най-важните хора от цял свят. Казаното там има тежест. На този ден за гост е обявен Джо Байдън (тогава все още вицепрезидент на САЩ). Когато излиза на подиума, Байдън има нужда само от четири минути, за да предложи конкретна тема: „Ridesharing companies" - компании, които предоставят услуги за пътуване чрез приложения за смартфони. И тогава, и сега най-важният доставчик на такива услуги е американската компания Uber, основана през 2009 г.
Днес той се е срещнал с главния изпълнителен директор на такава компания, казва Байдън пред високопоставената аудитория в Давос, без да споменава име. Той му е казал, че тази година ще създаде два милиона нови работни места. Работни места, които дават на заелите ги свобода да работят колкото си искат и да оформят живота си по свое желание.
По това време компании като Uber вече бяха критикувани, че експлоатират шофьорите и не спазват законите. А сега вицепрезидентът на САЩ, който днес заема поста президент, вкарва на толкова видно място и без филтриране щастливото рекламно послание на една индустрия, която е всичко друго, но не и безспорна за хората. Международни изследвания показват: това, че се стигна дотук, е успех на лобистката машина на стойност десетки милиони долари, която Uber разгърна, за да стимулира също толкова бързото си и безмилостно разрастване от 2013 г. насам.
Uber Files
Умението, с което Uber се е опитвала да използва високопоставени политици за свои цели в различни случаи, се разкрива в данни, изтекли в британския вестник The Guardian. Те включват повече от 124 хил. документа, включително около 83 хил. имейла и множество други данни за комуникация от периода между 2013 и 2017 г., когато Uber стъпва в държави от половин Европа.
The Guardian е споделил данните с Международния консорциум на разследващите журналисти (ICIJ), който ги предоставя на други партньорски медии като част от транснационален изследователски проект. Общо над 180 журналисти от 29 държави участват в оценяването на Uber Files („Досиетата Uber").
Какво ни казват тези файлове за Давос 2016? Преди Байдън да се качи на трибуната, той е имал среща с Травис Каланик, един от основателите, а след това и ръководител на Uber. Били се уговорили да се срещнат в апартамент в петзвезден хотел. Но Байдън закъснява. Това може да се случи и на вицепрезидент на САЩ по време на международна конференция. Каланик обаче става нетърпелив. Той изпраща следното съобщение на един от служителите си по мобилния си телефон: „Предадох му чрез моите хора, че всяка минута закъснение е една минута по-малко, която ще има с мен“.
Байдън коригира речта си
Големи думи, но показателни за самооценката: какво е един вицепрезидент на САЩ, който е победител в изборите на демократите, срещу краля на Силициевата долина, надарен с милиарди от инвеститорите? Очевидно 39-годишният тогава Каланик е направил впечатление на 73-годишния Байдън с обещанията си за цифрова помощ. По-късно главният лобист на Uber за региона на Европа, Близкия изток и Африка съобщава на няколко свои колеги, че е получил текстово съобщение от служител на Байдън. Съдържание: „Вицепрезидентът току-що спомена Травис в речта си пред WEF. Взаимодействието ви беше много положително и ни накара да променим мисленето си и речта си на някои места“.
Прессекретарят на Белия дом казва, че Байдън е „най-проработнически настроеният президент в най-новата история". Той е заявил, че се чувства задължен да се бори срещу неправилното класифициране на работниците по закона, което ги лишава от важни защити и придобивки - като минимална заплата, платен извънреден труд, родителски отпуск и отпуск по болест.
Това вероятно се отнася до обвинението във фиктивна самостоятелна заетост - въпрос, който през последните години се обсъждаше и във връзка с Uber.
Нетаняху призовава за инвестиции
Във всеки случай Байдън не е единственият високопоставен политик, с когото Uber осъществява директен контакт в Давос. Според вътрешна „обратна връзка", изпратена по имейл, Каланик се е срещнал за около 40 минути с тогавашния израелски министър-председател Бенямин Нетаняху. „Биби" - прякорът на Нетаняху – е искал инвестиции в научноизследователския сектор, пише главният лобист на Uber за Европа. От друга страна, Каланик е дал ясно да се разбере, че с удоволствие ще говорят за инвестиции, но първо Uber трябва да стартира бизнеса си. Според него за това е необходима регулаторна реформа.
По това време Uber е забранен в Израел.
Изявленията на Каланик сигурно са дали на Нетаняху повод за размисъл. Няколко дни по-късно - според съобщения в медиите - на заседание на кабинета е имало открит спор между тогавашния ръководител на правителството и неговия министър на транспорта Израел Кац. Нетаняху разказва за срещата си с Каланик и след това обвинява Кац: „Защо не насърчавате конкуренцията в таксиметровия бранш?".
Макрон: Ще прегледам това сам
Навлизането на Uber на френския пазар предизвика особено голямо вълнение. Там таксиметровите шофьори, които се противопоставиха на новия конкурент, протестираха с насилие. През октомври 2015 г. ситуацията в Марсилия ескалира до такава степен, че местните власти спряха основната услуга Uber в някои райони на града. Но какво от това, ако имате познати на правилните позиции - и номерата им в телефоните си?
Главният лобист на Uber за европейския регион вдига мобилния си телефон и пише текстово съобщение. Получател: Еманюел Макрон. По онова време настоящият френски президент е министър на икономиката. „Господин министър, потресени сме", пише лобистът на Uber на френски език в мобилния си телефон вечерта на 21 октомври 2015 г. „Бихте ли могли да помолите кабинета си да ни помогне да разберем какво се случва?". На следващата сутрин Макрон отговоря: „Ще прегледам казуса лично. Нека получа всички факти и ще вземем решение тази вечер. Нека запазим спокойствие на този етап, вярвам ти“.
Всъщност местните власти промениха подхода си в полза на Uber. Представители на властите обаче отричат да са получавали натиск от министерството на Макрон. Каквато и да е била забележителната промяна на мнението, „Досиетата Uber" показват, че лобистът на американската компания е благодарил на министъра: „Добро сътрудничество с Вашия кабинет и с този на Бово (забележка: седалище на Министерството на вътрешните работи)... Благодаря Ви за подкрепата." Отговорът на Макрон: "Това е нормално, благодаря Ви за подходящата реакция“.
Кога ще бъдете в Париж?
"Досиетата Uber" съдържат поредица от имейли, текстови съобщения и препратки към срещи между представители на американската компания и Макрон или негови служители в периода от септември 2014 г. до февруари 2016 г. Според досиетата срещата с Каланик се е състояла малко след като Макрон е станал министър. Един от лобистите на Uber дори я определил като „грандиозна". Във вътрешнофирмен имейл лобистът пише, че Макрон е казал на служителите си да разговарят с органа за защита на конкуренцията и потребителите DGCCRF, който е критично настроен към Uber. Цитат в имейла: „Трябва да проведем технически дебат с тях... Не искам да бъдат прекалено консервативни...“.
Според документите Макрон е поддържал пряк контакт с Каланик и по други начини. Шефът на Uber е попитал тогавашния министър на икономиката чрез съобщение по мобилния телефон дали може да се вярва на неговия колега Бернар Казньов, ръководител на министерството на вътрешните работи. Според наличните документи Макрон е отговорил на английски език: „Вчера имахме среща с министър-председателя. Казньов ще накара такситата да замълчат, а аз ще събера всички следващата седмица, за да подготвя реформата и да коригирам закона. Каз прие сделката. Кога ще бъдете в Париж?".
Бившият министър на вътрешните работи Казньов пък заявява, че никога не е чувал за сделка между френското правителство и Uber. Макрон не му е казал нищо по този въпрос.
Самият Макрон сега е в Елисейския дворец като президент на републиката. На въпрос на ICIJ той отговаря, че по това време френският сектор на услугите е в криза. Причината за това е нарастващото значение на платформи като Uber, които се сблъскват с административни пречки и регулаторни предизвикателства. Въпросите за отношенията на Макрон с Uber остават без отговор.
Контакти с олигарси
Байдън, Нетаняху и Макрон не са единствените политически връзки на Uber на високо равнище по време на бурната фаза на разрастване на компанията в Европа и други региони по света. В "Досиетата Uber" се посочва и среща между Каланик и нидерландския министър-председател Марк Рюте през 2016 г. Твърди се, че Рюте е давал добронамерени съвети как да се държи компанията. От друга страна, мениджърите на Uber са установили контакти и с руски олигарси, свързани с президента Владимир Путин. Днес някои от тези руски бизнесмени са в списъците на западните санкции.
Комисар от ЕС и нейното охлаждане
Очевидно лобирането играе важна роля за завладяването на новите пазари. Особено чувствително в този контекст е участието на Нели Крус, бившия нидерландски комисар по въпросите на конкуренцията.
Крус напусна ЕК през октомври 2014 г. Около година по-късно, т.е. все още по време на предвидения 18-месечен „период на охлаждане", тя пожелава да стане член на консултативен съвет на високо равнище към Uber. Искането в този смисъл обаче беше отхвърлено от последвалата ЕК. „Досиетата Uber" сега показват, че Крус е искала да накара членове на нидерландското правителство да отзоват полицията във връзка с разследванията срещу амстердамския клон на Uber по време на периода на изчакване. Поне така се изразява лобист на Uber във вътрешен имейл.
След изтичането на периода на изчакване Крус стана член на консултативния съвет на Uber. Както става ясно от "Досиетата Uber", корпорацията ѝ предлага 200 хил. долара годишно за това. Чрез iMessage Крус потвържава, че се е съгласила с предложението.
В писмено изявление Крус заяви пред ICIJ, че „в съответствие с етичните си задължения като бивш комисар на ЕС" тя не е работила за Uber нито официално, нито неофициално преди края на периода на охлаждане. През това време тя е заемала неплатена длъжност в нидерландска организация за подкрепа на стартиращи предприятия, която е изисквала от нея да контактува с компании, както и с правителствени и неправителствени организации. Тя е изпълнявала тази функция по искане на нидерландското правителство и след одобрение от страна на ЕК.
Бюджет от 90 милиона евро
Според документ за вътрешно планиране само през 2016 г. Uber е предвидила общ бюджет от 90 млн. долара за своите програми за лобиране и комуникации. От документите не става ясно дали този план е бил действително изпълнен. Дори и да е била значително по-малка, става дума все пак е огромна сума, което показва колко важна е била тази област за развитието на Uber.
Нищо чудно: високопоставените стартъпи в Силициевата долина обичат да се възприемат като „разрушители" - като мечтатели, които не само забогатяват с бизнес идея, но и променят целия свят. В идеалния случай това се случва, защото клиентите просто не могат да устоят на гениалната иновация и силата на търсенето предизвиква революция на пазара за много кратко време. Разбира се, на практика това невинаги е така. Тогава неподходящите разпоредби трябва да бъдат направени подходящи и съпротивата трябва да бъде преодоляна. Или просто посегнете за помощ към финансовата мощ на корпорация за милиарди долари и вижте какво ще се случи.
Please kill access now
Ноември 2014 г., Париж. Органът за защита на конкуренцията DGCCRF извършва необявено посещение в Uber. Мениджър на Uber пише: „Моля, прекратете достъпа сега." (Please kill access now). Съобщението за успех, което пристигна няколко минути по-късно, е препратено вътрешно от мениджъра - между другото и на Травис Каланик. Той добавя "DGCCRF претърси офиса ни. Достъпът беше прекъснат“.
Uber има ръководство за поведение по време на операциите в централата - вътрешно наречено „наръчник“. По време на друга проверка в Париж през юли 2015 г. европейският главен лобист на Uber инструктира служител чрез съобщение по мобилния телефон да се държи според „наръчника": „Пробвай да отвориш няколко лаптопа, прави се на изненадан, ако не можеш да получиш достъп, кажи, че ИТ екипът е в Сан Франциско и спи“. Отговорът: „О, да, толкова пъти сме прилагали наръчника, че най-трудното е да продължаваме да се държим изненадано“.
„Досиетата Uber" показват, че от ноември 2014 г. до октомври 2015 г. превключвателят (Kill-switch) е използван във Франция, Румъния, Нидерландия, Белгия, Индия и Унгария, за да се попречи на властите да получат достъп до IT системата по време на обиски. Особено пикантен случай - според наличен имейл - се е случил през април 2015 г. По това време властите се фокусират върху централата на Uber в Амстердам ("AMS"). Според имейла главният изпълнителен директор Каланик лично е написал: „Моля, натиснете превключвателя за изключване възможно най-скоро... Достъпът трябва да бъде спрян в AMS“.
Адвокати на Каланик заявяват, че бившият главен изпълнителен директор на Uber никога не е разрешавал или участвал в опити за заблуда или измама на полицията или други държавни органи. Uber - както и други компании - е използвала технически предпазни мерки за защита на интелектуалната собственост и неприкосновеността на личния живот на пътниците и шофьорите, както и за гарантиране на спазването на правните процедури в случай на претърсване. Тези предпазни мерки нямало да доведат до изтриване на информация. Всички решения в тази връзка са били одобрени от правния отдел на Uber.
По-добре прошка, а не разрешение
Каланик се оттегля от поста главен изпълнителен директор на Uber през 2017 г. след няколко скандала. Говорителката на съоснователя на групата заяви, че в ретроспекция Каланик и екипът на Uber са се оказали пионери в своята област. Това изисква промяна на статуквото, казва тя. Uber се е превърнал в сериозен конкурент в индустрия, в която конкуренцията исторически е била забранена, пояснява говорителката на Каланик. По думите ѝ утвърдените индустриални интереси по света се борели да предотвратят така необходимото развитие в транспортната индустрия.
През декември 2014 г. тогавашен служител на Uber се изразява по-ясно в имейл до тогавашния главен европейски лобист на групата: „Не забравяйте, че не всичко е под ваш контрол и че понякога имаме проблеми, защото сме - по дяволите - просто незаконни“. В оригинал на английски език: „...remember that everything is not in your control, and that sometimes we have problems because, well, we're just fucking illegal“.
В неотдавнашни изявления пред журналисти самият Uber изглежда по-загрижен да се дистанцира от предишните времена: „За нас е важно да подчертаем, че Uber се промени фундаментално под ръководството на нашия главен изпълнителен директор Дара Косровшахи през последните пет години", се казва в отговор на медии от разследващия консорциум. Много е важно концернът да бъде надежден и сигурен партньор за градовете и общностите, в които работи, поясняват американците. „Молим ви за разбиране, че не можем да коментираме индивидуално поведение, съображения или решения на бивши служители. Шест до осем години по-късно голяма част от тях вече не са разбираеми за нас. По онова време компанията допусна непростими грешки в световен мащаб, които вече бяха подробно разследвани и с право привлякоха световното внимание преди години“.
Не бива да се забравя едно нещо: не на последно място благодарение на тези „грешки" Uber успя да се наложи на пазара за толкова кратко време. Сегашното дистанциране напомня малко на цитирания по-горе мнемоничен израз в имейл от главния лобист за европейския регион: "По-добре е да поискаш прошка, отколкото разрешение". Със символа за усмивка след него (Smiley).